Global kampanj kräver att Burger King blir buräggsfria

Tillsammans med den globala koalitionen Open Wing Alliance uppmanar nu Djurens Rätt en av världens största snabbmatskedjor att bli helt buräggsfria.

Från och med idag kommer tusentals aktivister världen över att delta i en rad olika koordinerade aktioner som syftar till att uppmana Restaurant Brands International (RBI), som här i Sverige äger Burger King, att anta en global buräggsfri policy. Bakom aktionerna står koalitionen Open Wing Alliance där Djurens Rätt ingår tillsammans med över 80 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer.

Kampanjen uppmanar Restaurant Brands International (RBI) att sluta sälja produkter med ägg från hönor som suttit i burar. Flera av världens största företag har redan sagt nej till burhållning av hönor och allt fler konsumenter kräver buräggsfritt. Trots detta har RBI fortfarande inte antagit en global policy.

Stora digitala aktioner planeras över hela världen. I Sverige arrangeras också fysiska protester utanför Burger King-restauranger i Stockholm och Göteborg samt en digital aktion.

- Som en av de största snabbmatskedjorna i världen har Burger King ett ansvar att göra något åt det stora lidandet som hönorna i deras distributionskedja utsätts för. Burger King och RBI har möjlighet att förbättra livet för miljontals hönor och att bli den första stora snabbmatskedjan att anta en global buräggsfri policy, säger Emma Bäckström, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

För mer information, besök djurensratt.se/burger-king-brutality

Om Open Wing Alliance
Open Wing Alliance är en global koalition av djurrätts- och djurskyddsorganisationer som jobbar tillsammans för att få fler företag att säga nej till burhållning av hönor. Koalitionen förändrar hur några av världens största företag behandlar djur och sätter nya standarder för företagspolicies lokalt och globalt. Djurens Rätt är en av organisationerna som ingår i Open Wing Alliance.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.