Global kampanj kräver att Burger King blir buräggsfria

Tillsammans med den globala koalitionen Open Wing Alliance uppmanar nu Djurens Rätt en av världens största snabbmatskedjor att bli helt buräggsfria.

Från och med idag kommer tusentals aktivister världen över att delta i en rad olika koordinerade aktioner som syftar till att uppmana Restaurant Brands International (RBI), som här i Sverige äger Burger King, att anta en global buräggsfri policy. Bakom aktionerna står koalitionen Open Wing Alliance där Djurens Rätt ingår tillsammans med över 80 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer.

Kampanjen uppmanar Restaurant Brands International (RBI) att sluta sälja produkter med ägg från hönor som suttit i burar. Flera av världens största företag har redan sagt nej till burhållning av hönor och allt fler konsumenter kräver buräggsfritt. Trots detta har RBI fortfarande inte antagit en global policy.

Stora digitala aktioner planeras över hela världen. I Sverige arrangeras också fysiska protester utanför Burger King-restauranger i Stockholm och Göteborg samt en digital aktion.

- Som en av de största snabbmatskedjorna i världen har Burger King ett ansvar att göra något åt det stora lidandet som hönorna i deras distributionskedja utsätts för. Burger King och RBI har möjlighet att förbättra livet för miljontals hönor och att bli den första stora snabbmatskedjan att anta en global buräggsfri policy, säger Emma Bäckström, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

För mer information, besök djurensratt.se/burger-king-brutality

Om Open Wing Alliance
Open Wing Alliance är en global koalition av djurrätts- och djurskyddsorganisationer som jobbar tillsammans för att få fler företag att säga nej till burhållning av hönor. Koalitionen förändrar hur några av världens största företag behandlar djur och sätter nya standarder för företagspolicies lokalt och globalt. Djurens Rätt är en av organisationerna som ingår i Open Wing Alliance.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Efter agerandet i Danmark kräver nu Djurens Rätt att även den svenska regeringen stänger ner pälsdjursfarmerna5.11.2020 14:17:52 CETPressmeddelande

Igår meddelade Danmarks statsminister Mette Frederiksen att den danska pälsdjursindustrin stänger ner till följd av smittspridningen på minkfarmerna. I Sverige har corona-smitta nu konstaterats på tio minkfarmer. I ett öppet brev till Landsbygdsminister Jennie Nilsson menar organisationen Djurens Rätt att regeringen snarast måste vidta samma åtgärder i Sverige.

Minkfarmer stängs ned i Nederländerna på grund av covid-19 – åtgärder behövs i smittade Sverige26.10.2020 11:35:25 CETPressmeddelande

Enligt nederländska och danska experter är det sannolikt att flera anställda på minkfarmer fått covid-19 från just minkar. Att en minkfarm nu påträffats smittad i Sverige är extremt oroväckande. Med anledning av riskerna för både djurhälsa och människohälsa yrkade bland andra Djurens Rätt för en global stängning av alla minkfarmer redan i början av juni. Enbart nederländska politiker har lyssnat.

Djurens Rätt släpper ny rapport om växtbaserad mat i skola och förskola19.10.2020 08:41:41 CESTPressmeddelande

Intresset för växtbaserad mat saknar motstycke och försäljningen av produkter bedöms att mer än fördubblas till 2025. Enigheten bland forskare är stor kring att vi behöver minska på köttet, och i offentlig sektor strävar en majoritet av Sveriges kommuner efter att öka serveringen av växtbaserat i skolor och andra verksamheter. Åtgärden har stor potential att hjälpa dem att nå längre i sitt klimatarbete, samt att förenkla arbetet i köken genom att mindre tid behöver läggas på specialkost. Om detta handlar Djurens Rätts nya faktarapport Mer växtbaserat i skola och förskola, men hur?