Globalt eller lokalt - Vad avgör lönesättningen?

Under avtalsrörelsen 2020 kommer arbetsgivarorganisationer och fackföreningar förhandla om löner och arbetsvillkor för drygt 2,8 miljoner löntagare. Vilka är förutsättningarna? Hur ska inflationsmål och inhemska förhållanden vägas mot internationell konkurrenskraft och en sviktande världskonjunktur?

Svenska företag påverkas i hög grad av den allt svagare världskonjunkturen. Tillväxten har redan fallit kraftigt och allt tyder på en fortsatt vikande svensk industrikonjunktur under 2020. Den svenska produktiviteten – en våra främsta konkurrensfördelar som industrination – fortsätter att sjunka samtidigt som allt fler branscher inom såväl industrin som tjänstesektorn och handeln känner av den ökande globala konkurrensen.

Är det dessa förutsättningar som kommer att prägla avtalsrörelsen? Eller kommer man att lägga större vikt vid krav på stora reallöneökningar? Ska vi lyssna på de som vill överge det s.k. märket? Hur bör vi se på Riksbankens inflationsmål? Och vems verklighetsbeskrivning ligger egentligen närmast sanningen? Allt detta och mer kommer att stötas och blötas av vår namnkunniga och kloka panel!

Tid: Måndagen den 21 oktober 2019 kl. 12.00-13.10 (lättare lunch från 11.30)
Plats: Studio 6, At Six, Brunkebergstorg 6

I panelen sitter Håkan Frisén, prognoschef SEB, Karolina Holmberg, chef för priser och arbetsmarknad, Konjunkturinstitutet, Irene Wennemo, generaldirektör Medlingsinstitutet, Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen och IKEM, Kerstin Hallsten, chefekonom Industriarbetsgivarna samt Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen. Moderator är Mia Odabas.

Seminariet är kostnadsfritt.

Anmäl dig här!

En hårsmån från recession7.11.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Den globala avmattningen som inleddes runt årsskiftet 2017/2018 fortsätter, och det syns ännu inga tydliga tecken på att botten är nådd. Nu är det tydligt att avmattningen även slår till med full kraft mot svensk industri. Industrins avmattning smittar också av sig på resten av ekonomin. Arbetsmarknaden försvagas och arbetslösheten stiger rejält det närmaste året. Den bedömningen gör Teknikföretagen som presenterar sin nya konjunkturprognos idag.