Globalt eller lokalt - Vad avgör lönesättningen?

Under avtalsrörelsen 2020 kommer arbetsgivarorganisationer och fackföreningar förhandla om löner och arbetsvillkor för drygt 2,8 miljoner löntagare. Vilka är förutsättningarna? Hur ska inflationsmål och inhemska förhållanden vägas mot internationell konkurrenskraft och en sviktande världskonjunktur?

Svenska företag påverkas i hög grad av den allt svagare världskonjunkturen. Tillväxten har redan fallit kraftigt och allt tyder på en fortsatt vikande svensk industrikonjunktur under 2020. Den svenska produktiviteten – en våra främsta konkurrensfördelar som industrination – fortsätter att sjunka samtidigt som allt fler branscher inom såväl industrin som tjänstesektorn och handeln känner av den ökande globala konkurrensen.

Är det dessa förutsättningar som kommer att prägla avtalsrörelsen? Eller kommer man att lägga större vikt vid krav på stora reallöneökningar? Ska vi lyssna på de som vill överge det s.k. märket? Hur bör vi se på Riksbankens inflationsmål? Och vems verklighetsbeskrivning ligger egentligen närmast sanningen? Allt detta och mer kommer att stötas och blötas av vår namnkunniga och kloka panel!

Tid: Måndagen den 21 oktober 2019 kl. 12.00-13.10 (lättare lunch från 11.30)
Plats: Studio 6, At Six, Brunkebergstorg 6

I panelen sitter Håkan Frisén, prognoschef SEB, Karolina Holmberg, chef för priser och arbetsmarknad, Konjunkturinstitutet, Irene Wennemo, generaldirektör Medlingsinstitutet, Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen och IKEM, Kerstin Hallsten, chefekonom Industriarbetsgivarna samt Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen. Moderator är Mia Odabas.

Seminariet är kostnadsfritt.

Anmäl dig här!

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.