Glöm inte Gröna påsen - låt julens matrester bli biogas!

Nästan 40 procent av Linköpingsbornas matavfall hamnar aldrig i gröna påsen. Tekniska verken påminner i juletider om att julmatsresterna kommer till stor nytta när de läggs i gröna påsen.

I Linköping sorteras matrester i gröna påsen så att de kan bli biogas och biogödsel. Närmare 60 procent av matavfallet sorteras i gröna påsen och kan återvinnas. Det nationella målet är att minst 50 procent av matavfallet ska återvinnas till biogas, vilket innebär att Linköpingsborna är bättre på att sortera det än genomsnittet.

- Vi vill gärna att den resterande delen av matresterna, de 40 procenten som läggs i vanliga soppåsen, också ska hitta hem till gröna påsen. Tänk om vi i Linköping kunde bli bäst i Sverige på att sortera matavfall och bidra till mer förnybart bränsle på vägarna, men då behöver vi alla hjälpas åt, säger Liselott Myrbråten, affärsområdeschef för Avfallstjänster på Tekniska verken i Linköping.

Det här ska sorteras i gröna påsen:

* Matrester - tillagade och råa

* Frukt och Grönsaker - skrutt, skal och kärnor och frukt och grönsaker som blivit för gamla

* Matfett - Smör, margarin, små mängder matolja och annat matfett (större mängder matolja hälls i petflaskor och lämnas till återvinningscentralen)

* Ben och skal - Kött- och fiskben, fiskrens, skal från skaldjur

* Kaffe och te

Lägg INTE i gröna påsen:

* Servetter, papper, textilier, blöjor, bindor och tamponger

* Krukväxter, jord och trädgårdsavfall

* Tobak, fimpar och snus

* Läkemedel - gamla mediciner ska lämnas in på apotek

Tidningar, förpackningar, kartonger, plast, glas, metall, kemikalier med mera ska alltid lämnas till återvinning.

Gör så här:
För att börja sortera matrester är det enda som behövs gröna påsar, sedan är det bara att sätta igång att sortera. När påsen är fylld ska den knytas med dubbelknut och läggs i den vanliga soptunnan så tar Tekniska verken hand om resten.

Det är viktigt att göra dubbelknut på alla påsar - även de för övrigt restavfall som inte är gröna -  som slängs i soptunnan. Löst avfall ställer till stora problem i sorteringsanläggningen där de gröna påsarna med matavfall ska sorteras ut, vilket innebär att matavfallet inte kan återvinnas till biogas

I Linköping blir matresterna till biogas och biogödsel som kan driva både bussar och biogasbilar. Samtidigt bildas också näringsrik biogödsel som sprids på åkermark så att näringen kan komma till nytta igen när ny mat odlas i jordbruket. På så sätt tas både energin och näringen om hand i matavfallet. Biogas ersätter fossila fordonsbränslen och biogödsel kan användas istället för konstgödsel.

Liselott Myrbråten, affärsområdeschef, Avfallstjänster, Tekniska verken i Linköping
liselott.myrbraten@tekniskaverken.se

.

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se