God jul och ett gott nytt filmår från Film i Väst

Filmåret 2017 går mot sitt slut. Dags att summera publika och konstnärliga framgångar och förstås inspelningar och postproduktioner i Västra Götaland. Slutsats: 2017 är definitivt ett av 25-årsjubilerande Film i Västs bästa år.

Konstnärligt är 2017 definitivt ett toppår. Dubbel Oscarsnominering för En man som heter Ove, Silverbjörn i Berlin för Villebråd, Juryns pris i Sundance för The Nile Hilton Incident, Europa Cinemas Label Award i Quinzaine des Réalisateurs i Cannes för A Ciambra. Tio filmer i Toronto, där Borg var öppningfilmen, är ett nytt rekord. Sex nationer som nominerat Film i Västs samproduktioner till amerikanska Oscarsjuryn. Hopptornet är shortlisted till en Oscar och Min börda är uppe i sin 22:a festivalvinst. I Called Him Morgan  har hyllats av amerikanska kritikerkåren.

Ruben Östlund och teamet bakom The Square har lyckats med konststycket att vinna Guldpalmen i Cannes, sex European Film Awards, bli nominerad till Golden Globe och en av nio filmer som kan bli slutnominerade till en Oscar. En makalös prestation och svensk filmhistoria!

Publikmässigt har både Atomic Blonde och Viceroy’s House nått en mångmiljonpublik i världen. Internationellt har Borg, The Square och The Nile Hilton Incident hävdat sig väl på biograferna. I Sverige är det fortsatt mycket trögt för svenska filmer. Glädjeämnena heter för vår del Borg, The Square och Måste gitt.

Bättre har det varit när det gäller TV-drama. Vår tid är nuAck Värmland II  och Saltön IV  är tre serier som haft riktigt höga snittsiffror.

Den västsvenska filmindustrin har gått på högvarv med arton inspelningar i regionen och ett rekordstort antal inspelningsdagar. Lägg till det ett 20-tal postproduktioner med efterbearbetningar i världsklass. Se bara den animerade apan i julens familjefilm Monky  eller animeringarna i Berlintävlande Gordon och Paddy.

När vi snart går in på vårt 26:e år blir det med fortsatt höga ambitioner. Närmast står uppgiften att se till att det införs ett produktionsincitament, vilket kan locka fler internationella produktionsbolag till Sverige. Vi har också Göteborg Film Festival, Berlin och Cannes framför oss.

Ha nu en riktigt god jul och ett gott nytt filmår!

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.