God utveckling i Olav Thon Gruppen under första halvåret

Olav Thon Gruppen hade en god utveckling under första halvåret och koncernen uppnådde ett resultat före skatt på 925 miljoner norska kronor.

Skandinaviens ledande köpcenteraktör
Olav Thon Gruppen äger och förvaltar i dag 107 köpcenter och är den största köpcenteraktören i både Norge och Sverige. Butiksomsättningen i koncernens köpcenter i Norge och Sverige var under första halvåret 33 miljarder norska kronor.

Ökad hyresintäktsnivå i fastighetsportföljen
Den årliga hyresintäktsnivån i fastighetsportföljen har under första halvåret ökat med 90 miljoner norska kronor till 4.650 miljoner norska kronor och vakansen vid halvårsskiftet var 2 %.

Thon Hotels har högre rumspriser och högre beläggningsprocent
Ökat genomsnittligt rumspris och ökad beläggningsprocent har bidragit till att ”intäkt per tillgängligt rum” i Thon Hotels ökade med 4 % jämfört med samma period föregående år.

Bra resultat under första halvåret
Koncernens driftsintäkter ökade med 11 % till 4,6 miljarder norska kronor medan resultat före skatt utgjorde 925 miljoner norska kronor.

- Vi er relativt godt fornøyd med ”rikets tilstand i første halvår”, säger Koncerndirektör Finans Arne B. Sperre .

- Den svake utviklingen i norsk økonomi og uroen i finansmarkedene påvirker oss relativt lite og første halvår preges av en omsetningsvekst på kjøpesentrene og i konsernets leieinntekter. Selv etter at vi har valgt å gjennomføre en omfattende modernisering av eiendomsporteføljen, presenterer konsernet et av de aller høyeste halvårsresultatene noensinne, säger Koncerndirektör Finans Arne B. Sperre.

Läs halvårsrapporten för 2015 eller ladda ner den under relaterade dokument.

Thon Property är en del av Olav Thon Gruppen som äger och förvaltar totalt 107 köpcentrum i Norge och i Sverige. Thon Property AB har i dag ansvaret för det Svenska egendomsbeståndet som än så länge består av tio köpcentrum och ett hotell.