Golder är nu en del av WSP

I går tillkännagav WSP förvärvet av det globala teknik- och konsultföretaget Golder. Med Golder i teamet stärker WSP Sverige sin position inom miljörådgivning ytterligare och WSP blir därmed världsledande inom miljörådgivning.

– Golder är ett bolag med mycket högt renommé i branschen, och kommer tillföra viktig spetskompetens till oss på WSP. Tillsammans med WSPs bredd och djup tar vi viktiga kliv framåt som heltäckande konsultbolag, inte minst inför det stora behov av tjänster inom den gröna omställningen både ovan och under jord. Jag ser väldigt mycket fram emot att välkomna de drygt 200 nya kollegorna till den svenska verksamheten, säger Håkan Danielsson, vd WSP Sverige.

Inom både Golder och WSP finns ett starkt fokus på innovation, teknisk expertis och miljö. Förvärvet kommer att ge professionella utvecklingsmöjligheter för medarbetare och långsiktigt värde för kunder och samhälle, inte bara i Sverige utan över hela världen. Så många som 14 000 av de totalt 54 000 medarbetare världen över, har kompetens och expertis att framtidssäkra den gröna omställningen.

Förvärvet av Golder är en del av WSPs strategiska engagemang för miljö och hållbarhet, vilket stärker WSP inom geovetenskap avsevärt. Under 2019 förvärvade WSP miljökonsultföretagen Orbicon och Lievense.

Golder är en global konsultorganisation med över 60 års erfarenhet inom miljö, jord, berg, vatten och naturresurser. Vi har en integritet och omsorg i vår rådgivning och verkar för kostnadseffektiva lösningar och en hållbar samhällsutveckling. Totalt är vi över 7500 medarbetare varav drygt 200 arbetar på våra kontor i Stockholm, Göteborg och Luleå.

Så utmanas Sveriges elsystem enligt ny kartläggning – skillnaderna i landet är stora22.2.2021 06:12:00 CET | Pressmeddelande

Fram till 2045 kommer Sveriges totala elanvändning att öka med mellan 40 och 60 procent. Mot bakgrund av detta har analys- och teknikkonsultföretaget WSP gjort en genomlysning av svenska kommuners förutsättningar. Resultatet visar att bristerna kring elförsörjningen kommer bli påtagliga på fler håll framöver. En rejäl ökning av vindkraft samt ny teknik för lagring väntas bli lösningen, men först behöver ansvarsfrågan redas ut, menar WSP.