Golvbranschen, GBR

Golvguiden; Så håller ditt trägolv i många år

Hur sköter man sitt trägolv för att få ett vackert golv som håller år efter år? Vad betyder ytbehandlingen för skötsel och underhåll? Och kan man själv reparera små skavanker i golvet? Vi frågar Jenny Adnerfall på Golvbranschen och får hennes bästa tips till dig som har trägolv hemma.

Rustikt plankgolv i ek med synliga kvistar och sprickor. Oljebehandlat, borstat och handskrapat. Indossati från Kährs

Trä är det överlägset mest populära golvmaterialet i Sverige. Mer än en tredjedel av alla golv som läggs är tillverkade av trä. Huvudgrupperna är massiva golv, lamellparkett och fanér.

Generellt för alla golv gäller att stoppa smutsen redan vid ytterdörren, speciellt nu i vårvintertider. Grus och fukt är golvets värsta fiender.

- Skaffa en bra avtorkningsmatta i hallen, tipsar Jenny, så är halva jobbet gjort. Sedan tjänar du på att använda möbeltassar på stolar och soffben. Oavsett ytbehandling repas golvet av det dagliga slitaget från möbelbenen.

Luftfuktigheten spelar också en stor roll för hur trägolvet mår. Vårt nordiska klimat med torr vinterluft gör att trägolvet torkar ut och ibland får synliga springor mellan brädorna.

- Gröna växter och luftfuktare hjälper till att hålla träet lagom fuktigt. Just lagom fuktigt är viktigt. Ett trägolv skadas alltid av för mycket vatten. Helst ska du bara dammsuga golvet. Ta bort fläckar direkt. Om du måste moppa, använd ytterst lite fukt och vid behov ett milt neutralt rengöringsmedel. Med för mycket vatten kan träet svälla, skåla sig och i värsta fall bli permanent missfärgat.

Genom att underhålla trägolvet håller det sig snyggt i många år. Vilken metod du ska använda beror på golvets ytbehandling. Ett lackat golv kan piffas till med refresher som läggs på utan att golvet behöver slipas. De oljade trägolven behandlas med underhållsolja, eventuellt med tillsatt pigment om golvet är infärgat.

Både massiva trägolv och lamellparkett kan slipas om ifall golvet blivit mycket slitet. Ett fanérgolv med tunt slitskikt går inte att slipa om.

- Enstaka repor och jack i golvet kan du själv punktlaga, säger Jenny. Det finns vax i många kulörer som smälter in i träet och reparerar småskavanker. Slipbart linoljespackel är ett annat alternativ för att laga skador i olika träslag.

På Golvbranschen.se finns leverantörernas skötselråd för alla slags golv inklusive trägolv samlade. Golvguiden ger övergripande information om olika golvmaterials egenskaper och innehåll.

Flera leverantörer har produkter för skötsel och underhåll av trägolv, sök till exempel hos Bona, Duri och Welin & Co.

Johan Aspelin
VD Golvbranschen

Bilder

Ladda ned bild
Det finns många olika slags trägolv. Kubbgolv är ett massivt golv med årsringarna uppåt. Här Kubbgolv Base Vitpigmenterad Gran, behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja. Från Almedals, www.almedalsgolv.se
Ladda ned bild
Rustikt plankgolv i ek med synliga kvistar och sprickor. Oljebehandlat, borstat och handskrapat. Närbild, Indossati från Kährs, www.kahrs.se
Ladda ned bild
Med smält vax i rätt nyans går det att själv reparera mindre repor och jack i trägolvet. Från Duri, www.duri.se
Ladda ned bild
Trägolv i serien Mörkaskog i Douglasgran. Finns i olika träslag och ytbehandlingar. Interiör från Vidars gate 9b by Alex, foto: Studiooslo.no. Rappgo, www.rappgo.se

Golvbranschen, GBR

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.

Följ Golvbranschen, GBR

Abonnera på våra pressmeddelanden.