Google och EVRY ingår strategiskt partnerskap för att öka användningen av offentliga molntjänster i Norden

26.9.2016 07:00 | EVRY

(Stockholm, 26 September 2016) Google och EVRY har tecknat ett avtal om långsiktigt samarbete för att fånga tillväxtpotentialen inom marknaden för molnlösningar i Norden. Kunder kan dra nytta av partnerskapet genom att få tillgång till Googles lösningar i världsklass och EVRYs starka kompetens att hjälpa kunder att lyckas i sin digitala transformation.

Partnerskapet omfattar ett brett spektrum av lösningar i världsklass, inklusive Google for Work, Google for Education samt Googles välkända Cloud Platform. EVRY får tillgång till beprövad metodik, omfattande support och exklusiv utbildning.

"Vi är på en mycket spännande resa som ska omvandla EVRY till en ännu mer offensiv spelare som kan leverera mycket värdefulla lösningar till våra kunder. Ambitionen är att dra nytta av vår djupa och omfattande erfarenhet inom området infrastruktur och kombinera det med molntjänster i världsklass från Google. Detta, i kombination med vår djupa branschkunskap och tekniska kompetens inom EVRY Cloud Services, ger kunder möjlighet att snabbt förflytta sina verksamheter till innovativa molnmiljöer ", säger koncernchef Björn Ivroth på EVRY.

"Vi är glada över att ha tecknat detta partnerskap med EVRY. Vi tror att deras starka marknadsposition i Norden kommer att ge kunderna möjlighet att på ett effektivt sätt expandera sin verksamhet genom att kombinera EVRYs kompetens och skicklighet med Googles breda portfölj med molnlösningar. Vi vill vara en möjliggörare när det gäller att transformera företag och organisationer till helt digitala verksamheter ", säger Eric Haddad, VD Google for Work, EMEA på Google.

Genom partnerskapet kommer EVRY att leverera lösningar som Google for Work, som omfattar samarbetsverktygen Gmail, Google Drive, Google Calendar och Hangouts och produktivitetsverktyg som Google Docs, Google Sheets och Google Slides. Utöver detta kommer EVRY leverera de kostnadsfria produktivitetsverktygen för klassrummet, Google for Education, som gör det möjligt för skolor och andra utbildningsinstitutioner att använda samma tjänster. EVRY kommer också att leverera Google Cloud Platform och hjälpa kunder att utnyttja alla fördelar från molntjänster och andra infrastrukturtjänster upp till plattforms- och DevOps-tjänster.

"Lanseringen av partnerskapet med Google bidrar till att expandera EVRYs breda utbud av erbjudanden. Vi tycker att det är vår skyldighet att kunna erbjuda alla ledande tekniker för att våra kunder, där vi sedan kan välja den bästa matchningen för varje unik kund. EVRY kommer att kunna transformera kunder från deras nuvarande miljöer till nya Google-erbjudanden. Vi kan bidra med den nödvändiga tekniska och operativa erfarenheten i kombination med vår förmåga att genomföra den nödvändiga transformationen samt erbjuda utbildningar ", säger EVP Tuomo Louhivuori på EVRY Cloud Services.

Flexibel och konkurrenskraftig situation

Genom att använda molnlösningar kan nordiska företag att stärka sin konkurrenskraft. Molninfrastruktur kan hjälpa företag att bedriva sin verksamhet på ett mer flexibelt och effektivt sätt. Med nya molnbaserade verktyg kan organisationen förbättra samarbeten, förenkla sina processer, minska tidsåtgången för att hantera IT och oroa sig mindre över driftstopp. Dessa fördelar, tillsammans med potentiellt stora kostnadsbesparingar, tillåter företag att fokusera mer på innovation och affärsutveckling och hur man kan utnyttja dessa nya plattformar flexibelt.

EVRY ambition är att stödja kunder med mer teknisk innovation som möjliggör lönsam tillväxt och optimerar deras kundrelationer. Samtidigt vill EVRY minska komplexiteten och öka användningen av komponenter som är branschstandard i kundernas infrastruktur, så att de har en mer konkurrenskraftig och flexibel inställning till förändrade marknadsförhållanden.

Evry vill vara en given och pålitlig partner som förstår kundernas marknad, kultur och affärsmodell likaväl som det tekniska sammanhang de verkar i.

Användning av molnmiljöer kommer att öka med mer än 17 procent år 2016, och tillväxten kommer sannolikt att fortsätta under de kommande åren enligt IDC. Inom vissa områden som publika molninfrastrukturtjänster, är tillväxten betydligt snabbare. För att lyckas i den digitala transformationen kommer kunderna att leta efter en pålitlig partner med kapacitet att omvandla traditionell IT till molnbaserade lösningar.

Om Google

Google är ett globalt IT-företag med huvudkontor i Mountain View, Kalifornien. Med en mission att organisera världens information och göra den allmänt tillgänglig och användbar, är Google kända för att flytta gränser och omdefiniera vad som är möjligt – sätter upp stora, djärva mål att gynna mänskligheten. Google är stolta över sin lekfulla kultur och strävar efter att föra innovation, snabbhet och flexibilitet till sina kunder. Google har en av världens största bemanningar inom teknik arbetskraft med sina 60.000 anställda. Den årliga intäkten var något under 75 miljarder dollar år 2015.

EVRY stärker sin satsning på molntjänster och ingår samarbete med Amazon14.12.2016 09:00Pressmeddelande

(Oslo den 14 december 2016) EVRY stärker sitt fokus på molntjänster och ingår i ett samarbete med Amazon Web Services (AWS) för att kunna leverera AWS Cloud till sina över 10.000 kunder i nio länder. Enligt färska siffror från IDC kommer offentliga molntjänster växa med nästan 19% årligen under de kommande fem åren. Företag letar därför nu efter en pålitlig partner som kan förflytta deras traditionella IT-miljöer till molnbaserade lösningar och säkerställa en framgångsrik digital omvandling.

EVRY och Handelsbanken Norge ingår ett omfattande avtal12.12.2016 07:10Pressmeddelande

(Stockholm, 12 december 2016) EVRY och Handelsbanken Norge har ingått ett omfattande strategiskt avtal för leverans av nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Som en del av avtalet kommer EVRY fortsätta att leverera bank- och driftstjänster, korttjänster, print- och informationstjänster. Det samlade värdet uppgår till cirka NOK 700 miljoner under en period av fem år. Avtalet har en option att förlängas ytterligare två år.