Google toppar YouGovs första globala varumärkesrankning

Teknikföretag dominerar, men det finns även klassiska varumärken på listan

Google intar förstaplatsen på YouGov BrandIndexs första globala imagerankning, som mäter ett varumärkes övergripande ställning. På listan, som domineras av teknikföretag, hamnar sökmotorjätten strax före systerbolaget YouTube och nummer tre på listan, Facebook.

Även andra teknikföretag har bra placeringar på listan. Elektroniktillverkaren Samsung ligger på fjärde plats, meddelandetjänsten WhatsApp hamnar på femte plats och Apples iPhone på sjätte plats, medan e-handelsjätten Amazon finns på plats nummer sju. Tio-i-topplistan avslutas med klassiska, välkända varumärken som Toyota, Adidas och Colgate.

Rankningen baseras på YouGov BrandIndex-data från 26 länder, som omfattar marknader i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Australien. YouGov har använt indexpoängen för att ta fram rankningen. Indexpoängen är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet. Indexpoängen ger med andra ord en bild av ett varumärkes övergripande ställning.

Teknikföretag dominerar inte oväntat denna globala lista. Google, YouTube och Facebook är tillgängliga för alla på de flesta platser runt om i världen. Att ​​Samsung och Apple iPhone finns med på listan är ett tecken på att mobila enheter har blivit fjärrkontroller i vår vardag. Alla varumärken i rankningen tilltalar en bred publik och har stort nyttovärde – oavsett om det handlar om Toyota och Colgate eller WhatsApp och Samsung.

Sveriges 10-i-topp

Parallellt med den globala tio-i-topplistan lanserar YouGov även en svensk tio-i-topplista med varumärken.

Volvo har toppat YouGov BrandIndex lista över de varumärken som uppfattats mest positivt i Sverige under många år, men när det handlar om övergripande image får Volvo se sig slaget av två andra svenska varumärken – nämligen IKEA som toppar listan och ICA, på andra plats.

Den svenska listan präglas av flera klassiska varumärken inom hushåll och konsumtion som Yes, Wasabröd, Västerbottensost, Systembolaget och Apoteket. Vinnaren på den globala tio-i-topplistan, Google, hamnar på en sjätteplats på den svenska rankningen, medan den globala däcktillverkaren Michelin intar listans tiondeplats.

Läs mer och se hela rankningen här samt rankning för utvalda sektorer.

Om den globala rankningen

För att bedöma ställningen för olika varumärken globalt tittade YouGov på uppgifter från 26 BrandIndex-länder, som omfattar marknader i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Australien, och skapade den globala tio-i-topplistan utifrån de varumärken som oftast ligger på landets tio-i-topplista. Om varumärkena förekom på tio-i-topplistan samma antal gånger fastställdes placeringen på den globala rankningen av den genomsnittliga placeringen på ländernas tio-i-topplistor.

I Sverige mäts cirka 300 svenska varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken.

All data är från den 1 juli 2016 till den 30 juni 2017.

För mer information:

Charlotte Wahlberg, Product Manager Plan & Track