Google utbildar PRO:s medlemmar för att minska det digitala utanförskapet

PRO har inlett ett samarbete med Google. Målet är att med gemensamma krafter hjälpa PRO:s medlemmar att upptäcka de digitala möjligheter som finns – till både nytta och nöje.

– För oss i PRO handlar frågan om ökad digital kunskap om att alla fullt ut ska kunna delta i samhällslivet, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.

Många av PRO:s medlemmar använder redan olika sorters digitala tjänster och verktyg för att hålla kontakten med vänner och familj, hitta nyheter och underhållning eller genomföra föreningsmöten.

– En viktig komponent i Googles mission är att göra teknologi tillgängligt för alla. Genom samarbetet med PRO hoppas vi att denna utbildningsserie ska vara till hjälp för dem som vill hitta nya sätt att hålla kontakten med nära och kära, säger Heidi Jern, tf samhällspolitisk chef på Google Sverige.

Särskilt under coronapandemin riskerar många äldre bli socialt isolerade och känna sig ensamma. Samarbetet med Google ger PRO:s medlemmar en unik möjlighet att få hjälp av en av världens främsta aktörer på området, att enkelt kunna hålla kontakten med andra och ta del av underhållning och inspiration. PRO:s medlemmar kommer via tre filmer att ges tillfälle att på ett pedagogiskt sätt lära sig om Youtube, Google Meet/Duo och Google Foto.

– Ofrivillig ensamhet leder till ohälsa. Därför erbjuder PRO och Google nu denna utbildning som vi kallar ”Digital fika med Google”, så att människor ska kunna hålla kontakt med varandra via digitala kanaler, säger Christina Tallberg.

Samarbetet med Google är planerat att fortsätta även efter sommaren. När omständigheterna tillåter kommer vi att genomföra en eller flera workshopar för att utbilda PRO-medlemmar i hur röststyrning kan förenkla vardagen.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, sten.soderberg@pro.se,
tel: 08-701 67 10

Marie Näslund, samhällspolitisk chef PRO, marie.naslund@pro.se,
tel. 076-140 06 95

Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig Google Sverige, andrealewis@google.com

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

Stora skillnader visar Sveriges största matprisundersökning3.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

PRO:s stora matprisundersökning 2019 visar fortsatt på stora skillnader i pris beroende på var maten köps. Skillnaden mellan den billigaste och dyraste matkassen är hela 39 procent. Även när man handlar på nätet skiljer matpriserna sig åt och beror på var man bor, något som också påverkar möjligheten till hemleverans. De allra flesta äldre föredrar fortfarande att handla mat i fysiska butiker.