Gör det någon skillnad — kvinnor i politiken?

Kvinnors politiska deltagande är grundläggande för demokratin. För fyra månader sen var det val i Zimbabwe. Nu analyserar vi vilken roll kvinnorna spelade före, under och efter valet, i ett seminarium på MR-dagarna. Deltar gör Sakhile Sifelani från Diakonias samarbetsorganisation WiPSU och Elizabeth Ncube, före detta oppositionspolitiker i Zimbabwe.

Den 15-17 november är det dags för årets upplaga av MR-dagarna och Diakonia deltar med flera seminarier. Bland annat diskuterar vi valet i Zimbabwe. Politiskt deltagande handlar om mer än att gå till valurnorna och rösta på valdagen. Det handlar också om att kunna debattera fritt, protestera, göra sin röst hörd i den dagliga politiken, kunna påverka beslut om framtiden och väljas till politiska ämbeten.

Vilken roll spelade kvinnorna?
Fyra månader efter valet i Zimbabwe granskar vi vilken roll kvinnorna fick före, under valet och efter. Hördes kvinnornas röster i debatten som föregick valet? Var det fler kvinnor på kandiderade till de olika politiska partierna än vid tidigare val? Var det fler kvinnor som gick och röstade? Och hur ser framtiden ut för demokratin i Zimbabwe? Vilken roll kommer kvinnorna att spela där?

— Inför det här valet gjorde kvinnor extraordinära insatser, och de erövrade extraordinära platser. Det var enastående. Baksidan var att de negativa rösterna om kvinnors deltagande också ökade, säger Sakhile Sifelani som gästar Diakonias seminarium.

Sakhile Sifelani arbetar för Diakonias samarbetsorganisation Women In Politics Support Unit - WIPSU, som sedan 2002 försöker stödja och öka kvinnors deltagande i politiken. Bland annat genom att hålla workshops där kvinnor kan utveckla sitt ledarskap och sitt professionella kunnande.

Deltar i seminariet gör också Elizabeth Ncube före detta oppositionspolitiker som under fem år var den enda kvinnliga oppositionspolitikern i Masvingoprovinsen. Hon vet vad det innebär att vara stridbar politiker i Zimbabwe och att gå sin egen väg.

Datum: torsdag 15 november
Tid: 10:30 - 12:00
Plats: Stockholmsmässan, Älvsjö
Medverkande: Sakhile Sifelani, Diakonias samarbetsorganisation WIPSU och Elizabeth Ncube, oppositionspolitiker Masvingoprovinsen
Moderator: Jenny Enarsson, rådgivare jämställdhet Diakonia

ProgramDiakonia på MR-dagarna

För mer information, vänligen kontakta:
Jenny Enarsson, rådgivare jämställdhet Diakonia
telefon 08-453 69 42, e-post jenny.enarsson@diakonia.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Julklappen som glädjer fler än en20.11.2018 07:25Pressmeddelande

​Ny rapport: Livsmedelsjättar måste ta ökat ansvar för vattenbrist i Ica-dalen i Peru13.11.2018 06:20Pressmeddelande

Ska vi exportera Nya Karolinska-modellen till fattiga länder?11.10.2018 09:01Pressmeddelande

Inför Världsbankens årsmöte i Bali släpper Diakonia tillsammans med andra organisationer en rapport som visar på riskerna med Offentlig Privat Samverkan. Rapporten granskar tio OPS-projekt världen över som alla bygger på samma finansieringsmodell som Nya Karolinska i Solna. Exemplen visar på allvarliga brister och på hur den offentliga sektorn i samtliga fall fått axla höga kostnader när projekten gått snett. Rapporten uppmanar givarländer och institutioner, däribland Världsbanken, att sluta främja modellen som en universallösning för finansiering av vård, skola och infrastruktur i utvecklingsländer. Nya Karolinska (NKS) i Solna är ett exempel på Offentlig Privat Samverkan (OPS), eller Public Private Partnership (PPP) som det heter på engelska. OPS-projekt lyfts fram av regeringar i givarländer och institutioner som Världsbanken som en finansieringsmodell för allt från infrastruktur till sjukvård och utbildning i utvecklingsländer, för att nå målen i Agenda 2030. OPS är en del av Värld