Gör en ”Karl-Bertil” med Radiohjälpen

Nu kan beställa ett gåvobevis via Radiohjälpen. Precis som Karl-Bertil Jonsson ger du då gåvan till någon som behöver den. Illustratör: Per Åhlin. Grafik: Nina Bäckström

Den tecknade filmen "Karl-Bertil Jonsson julafton” har sedan 1975 spridit glädje i många hem runt om i landet när den sänds på Sveriges Television på julafton. Nu kan du göra som Karl-Bertil och ge en gåva till någon som behöver den, genom Radiohjälpens insamling. Radiohjälpen säkerställer att gåvan kommer fram. "Stort tack till alla okända välgörare runt om i landet", säger Kristina Henschen, generalsekreterare vid Radiohjälpen.

Tage Danielssons saga ”Karl-Bertil Jonssons julafton” är illustrerad och animerad av Per Åhlin. Den tecknade filmen gjordes med hjälp av en speciell teknik som filmteamet utarbetade. Särskilda papp-modeller tillverkades och fotograferades och gjordes sedan om till diabilder och lades i bakgrunden vid filmningen. Den tecknade filmen är idag tv-historia.

Du bestämmer var din gåva gör skillnad

Under förra året bidrog Radiohjälpen till att förändra livet för mer än 2,5 miljoner människor, både i Sverige och internationellt. När du beställer ett gåvobevis kan du välja bland Radiohjälpens insamlingar och på detta sätt styra var du vill att din gåva gör skillnad.

Exempel på Radiohjälpens insamlingar:

• Gör en Karl-Bertil – gåvan går dit den behövs som mest i Sverige och internationellt, dvs det är en omärkt gåva,
  • Världens Barn- för alla barns hälsa, skola och trygghet, internationellt,
  • Musikhjälpen- för en värld utan barnarbete, internationellt,
  • Kronprinsessan Victorias Fond- för barn och unga med funktionsnedsättning och deras rätt till en aktiv fritid i Sverige.

Tre exempel på projekt som gjort skillnad under året

Radiohjälpen stödjer årligen hundratals olika projekt runt om i Sverige och i världen. Detta är tre exempel på projekt som Radiohjälpen stöttar:

• Stöd till hemlösa och barn i utsatthet i Sverige. Radiohjälpen stöttar 363 projekt nationellt, dvs i Sverige. I år fortsatte exempelvis Radiohjälpens stöd till hemlösa personer och för stöd till barn i utsatthet genom Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner. Här erbjuds akut hjälp med tex hygienartiklar för samhällets mest utsatta människor, samt akut stöd till barn/unga i särskild nöd Radiohjälpen bidrar särskilt till projekt i Sverige som har fokus på människor med funktionsnedsättning, kronisk sjukdom och psykisk ohälsa. Läs mer här.
  • Livräddande insatser i DR Kongo. 22 internationella projekt får stöd i år genom Radiohjälpens kampanj Världens Barn, för alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet. Ett exempel är livräddande insatser för barn med undernäring i DR Kongo, genom organisationen Läkarmissionen. Läs mer här.
  • Mödravård i Afghanistan. Musikhjälpen stöttar 13 nya internationella projekt i år, för allas rätt till vård (förra årets Musikhjälpen-tema). Under 2021 är Musikhjälpens tema ”För en värld utan barnarbete”. Ett projekt som erhållit stöd är organisationen Läkare utan Gränsers arbete för mödravård och säkra förlossningar. Läs mer här.

Så gör du en "Karl-Bertil"

Att göra skillnad för en annan människa behöver inte vara svårt. Ett sätt är att göra som Karl-Bertil Jonsson i filmen och se till att din gåva går till någon som behöver den. Köp Karl-Bertils gåvobevis på Radiohjälpens webbplats: Gör en Karl-Bertil och välj vilken en av våra insamlingar som du vill bidra till.

Beställ innan 10 dec, så får du ett fint gåvobevis med Karl-Bertil med posten innan jul. Ett digitalt gåvokort kan du även beställa senare och det kommer då via e-post. Stort tack!

Här beställer du Karl-Bertils gåvobevis