Gör inte dessa misstag som ny företagare

Som ny företagare kan det vara svårt att veta var man ska börja och hur man sen ska gå vidare för att lyckas nå sitt mål. Ett första steg är att ha en klar bild över sin affärsidé och att kontrollera sin målgrupp och sina konkurrenter på marknaden.

Lär dig att kommunicera din USP

För att lyckas nå ut till kunderna gäller det att visa vad du eller ni har att erbjuda och varför de ska komma till just dig. Med andra ord behöver ni vara unika på något sätt, så se över hur marknaden ser ut. Jämför med konkurrenter och notera de egna styrkorna, svagheter, möjligheter och hot. Att vara unik kan vara prislägen, sortimentet eller en specifik upplevelse som förhöjer besöket.

En bra marknad kan vara en ort som är på väg uppåt med befolkning och samtidigt har en låg arbetslöshet. En av de orter som nu växer är Uppsala och det kan vara förmånligt för  att starta en verksamhet  i denna kommun. Läs om möjligheterna i denna kommun och vilka råd som där ges.

”Uppsala växer verkligen så att det knakar med ökad befolkningstillväxt som med nya företag för varje dag som går.”

Du kanske redan sitter med en affärsidé som kan vara passande att introducera på marknaden i Uppsala. Fördjupa dig mer om kommunen och hur möjligheterna ser ut för dig att lyckas i den kommunen. Möjligheterna är stora och det finns en del hjälp och stöd att få på vägen, bland annat av uppsalas.se.

Några vanliga misstag som kan undvikas

Även om man kan lära sig av sina misstag, så kan det vara skönt om man kan undslippa några av dem genom att vara mer förberedd. Några misstag som många nyföretagare har tendens att göra följer nedan.

• Det saknas en faktor som gör företag mer unikt jämfört med konkurrenterna. Då sticker inte företaget ut från mängden och är mindre benägna att locka till sig kunder.
  • Val av fel marknadsföringssätt och det brister i mätningen av hur marknadsföringen gick. Om man exempelvis använder sig av sociala medier, så kan man använda olika funktioner för att se vilka målgrupper man nådde och i hur stor räckvidd.
  • En hemsida med tydlig information är alltid bra att tänka på, men i dagsläget når man ut till kunder på ett mer personligt sätt via sociala medier. Till exempel att visa upp personal, produkter eller tjänster på ett sätt som fångar kunderna. Ett råd som ofta hörs är att använda lite humör eller att visa upp sig på ett lättsamt sätt, inte bara rabbla en massa tråkig information.
  • Ta med Murphys lag i beräkningarna, som förenklat lyder ”Om något kan gå snett kommer det att gå snett”. Försöka ha planer vid eventuell sjukdom, om det behövs uppdatering av sortimentet eller något helt nytt, eller om en ny konkurrent dyker upp på marknaden som kan vara ett hot mot en av företagets styrkor.
  • Man envisas med att göra allting själv, även om det kan brista i tid och kunskap. I längden kan det vara mer lönsamt att ta hjälp av någon som är mer kompetent.
  • Skilj på den privata ekonomin och företagets, så blir det lättare att mäta vinsten. Dessutom är det bra att ha en buffert i företaget, bland annat för skatter och andra avgifter.

Bekanta dig med Uppsala Kommun

Är du intresserad av att starta ett företag i Uppsala eller redan är igång, så kan du få både hjälp och stöd av uppsalas.se. Bland annat med din marknadsföring, men de kan även förse dig med tips för att lyckas som egenföretagare och om Uppsala Kommun.

Alla kommuner har sina unika delar som kan vara relevant för ett företag. Till exempel hur man ska rikta sin marknadsföring eller vilka målgrupper det finns i närområdet att nå ut till. Dessutom kan de förse nya företagare med förmånliga erbjudanden.

Allt fler vill åka på hälso- och träningsresa utomlands23.12.2021 19:20:16 CET | Pressmeddelande

Nu när vaccinationspasset är här sedan en tid tillbaka samt att allt flera har fått sina dubbla vaccinationsdoser så ökar också resandet inom Europa. Att vi svenskar är ett folk som älskar att resa till ett varmt och skönt klimat är ingen större nyhet och nu när resandet har börjat att komma igång igen så är det också många som vill resa till länder som exempelvis Spanien och Grekland.

Köp årets förtält till husvagn nu15.12.2021 08:00:00 CET | Blogginlägg

Vinter har nu brett ut sig över vårt avlånga land. På många ställen i Sverige så ligger snön vit och lyser upp vår tillvaro. Men våren kommer fortare än man tror och återförsäljare av förtält till husvagnar börjar nu presentera nästa års modeller. Det är också dags för camping entusiaster att börja fundera på att köpa förtält till sina husvagnar. De senaste åren har marknaden för tex standby tält ökat markant i Sverige. Då camping är ett exemplariskt alternativ för den sociala person som vill ta sig utanför hemmets fyra väggar. Standby tält till husvagn Men faktum är att trenden för både standby tält och camping i sig fick en riktig uppsving redan innan pandemin. Just förtält till husvagnar i alla dess olika utförande ökade kraftigt i takt med att campingintresset blev större. Än idag är campare väldigt trendmedvetna och vill även utrusta sin husvagn med en modern och stilrent förtält. Isabella förtält har alltid varit ett populärt märke när det kommer till förtält till husvagnar, och