Cancerfonden

Göran Hägglund vald till ny ordförande för Cancerfonden

Göran Hägglund valdes idag till ny ordförande för Cancerfonden. Den tidigare socialministern efterträder Wanja Lundby-Wedin som lämnar sitt uppdrag efter nio år.

Göran Hägglund, ny ordförande för Cancerfonden

- Cancerfonden har stor betydelse för svensk cancerforskning och cancervård. Jag är stolt över att få möjlighet att bidra till en verksamhet som är så viktig för människors liv och hälsa, säger Göran Hägglund.

Göran Hägglund var partiledare för Kristdemokraterna mellan 2004 och 2015 och socialminister mellan 2006 och 2014. Han är för närvarande bland annat ordförande för Systembolaget och konsult på kommunikationsbyrån Reform Society. Göran Hägglund är också ledamot i Postkodföreningens styrelse, men lämnar detta uppdrag under maj månad.

Kontakter

För mer information kontakta: Ellinor Prawitz Pressekreterare +46 76-111 42 19 ellinor.prawitz@cancerfonden.se

Göran Hägglund, ny ordförande för Cancerfonden

Cancerfonden

Cancerfonden är en ideell organisation med tre viktiga uppgifter: att stödja och samordna cancerforskning, att informera om cancer och att ge stöd för utveckling av nya metoder i vården av cancersjuka.

Genom olika former av gåvor från privatpersoner och företag är Cancerfonden den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Cirka 400 forskningsprojekt finansieras via Cancerfonden varje år. Cancerfonden har inga statliga bidrag.

cancerfonden.se

Följ Cancerfonden

Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden

Sverige långt ifrån målen för väntetider inom cancervården4.7.2022 08:22:00 CEST | Pressmeddelande

Nationella standardiserade vårdförlopp för cancer infördes 2015 för att korta väntetiderna inom cancervården och för att ge en likvärdig vård i hela landet. Men trots det är efterlevnaden av målet för väntetiderna låg – under de senaste fem åren har uppfyllelsen av de nationella målen endast förbättrats marginellt. År 2021 fick inte ens hälften av patienterna i förloppen vård inom utsatt tid.

Kartläggning: Stora regionala skillnader i screening för tjock- och ändtarmscancer30.5.2022 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Socialstyrelsen rekommenderade 2014 Sveriges regioner att kalla personer 60-74 år till screening för tjock- och ändtarmscancer. Men Cancerfondens kartläggning visar på stora regionala skillnader – Stockholm och Gotland skickade ut de första kallelserna redan 2009, jämfört med majoriteten av regionerna som börjat kalla de första åldersgrupperna mer än 10 år senare.