”Göteborg är en rolig stad att driva hotell.”

För 168 år sedan öppnade Hotell Royal i ett gatuhörn nära centralstationen. Sedan dess har man drivit hotellet med samma affärsidé om personligt bemötande och gästen i centrum. Nyligen blev Royal utnämnt till årets affärshotell och ser fram mot ett gott nytt år. Det händer mycket på hotellmarknaden i Göteborg.
Markus Oddestad, vd, och Henrik Lind, hotellchef, på Hotell Royal i Göteborg.

Förra året övernattade fler gäster på hotellen i Göteborg än något annat år. Fem miljoner gästnätter beräknas ha passerats i december. Och bokningsläget inför i år ser hittills lovande ut.

– Vi tror att 2020 blir minst lika bra. Det händer mycket i stan och det finns ett väl fungerande samarbete som gör att Göteborg är en rolig stad att driva hotell i, säger Markus Oddestad.

Oddestad firar dubbla jubileum i år. Familjen har ägt Royal i 40 år och Markus har varit VD de senaste 20. Den som kliver in genom dörrarna till Hotell Royal och står under lobbyns vackra innertak känner lätt historiens vingslag. När hotellet öppnade 1852 var Göteborgs centralstation ännu inte byggd, men närheten skulle naturligtvis betyda mycket för att gästerna skulle hitta dit.

Häromveckan fick Royal ta emot SSQ Award som bästa affärshotell. Nominerat av någon gäst. Kanske ett lite överraskande val för ett familjeägt hotell med bara 76 rum. Men småskalighet och det familjära tilltalar många.

– Det ligger i tiden. Jag brukar säga att detta är ett hantverkshotell. På samma sätt som ett litet snickeri så finns en personlighet som är svårt att få till i en stor verksamhet. Det gäller att se varandra, gästen, leverantörer och alla andra, säger hotellchef Henrik Lind.

Göteborg som stad är mitt i ett utvecklingssprång. Stora investeringar i bostäder, arbetsplatser och infrastruktur görs och närmast kommer ny älvtunnel och ny älvbro att öppnas. Flera stora hotell planeras så att antalet rum i Göteborgsregionen ökar från dagens 12 800 till drygt 16 000 de kommande åren.

– Det är klart att konkurrensen kommer öka och det kommer bli en dipp i beläggningen för en del. Vi är inte så oroliga för egen del utan tror att det kommer märkas mer på de stora kedjehotellen, säger Markus Oddestad.

En effekt av ökad konkurrens är behovet av mer samarbete, menar Markus. Han är sedan många år ordförande i föreningen Göteborgshotellen som samlar de mindre hotellen i regionen. De större är med i Storhotellgruppen. Men syftet är detsamma; att samarbeta för att stärka destinationens attraktivitet.

– Tillsammans med de andra ska vi se till att besökarna sätter sig på tåget till Göteborg. Sedan när dörrarna öppnas och de kliver ut på perrongen ska vi börja konkurrera med varandra. Men fram till dess vinner vi på att samarbeta, säger Markus.

Royal ligger högt på Tripadvisor och har åtta år i rad utvalts som ”Travellers choice”. Det är en betydelsefull placering som spelar stor roll för att nya gäster ska hitta dit.

– Absolut. För oss är det jätteviktigt, tillsammans med online-byråernas bedömningar. När det gäller hotell så är Tripadvisor den mest trovärdiga källan som vi som är i branschen tittar mycket på, säger Henrik Lind.

Om den förra ägaren av Hotell Royal, fru Mia Palm som hade hotellet från 1945 fram 1979, hade gillat Tripadvisor vet man inte. Men hon hade inte mycket till övers för marknadsföring: ”Äsch, dom som kommer kommer. Dom är välkomna. Dom andra struntar vi i”, lär hon ha sagt.

Den inställningen kanske har förändrats. Men grunden hur man driver ett hotell är densamma.

– Vi har vår produkt, ändrar så lite som möjligt och hakar inte på trender i första taget. Det handlar om att gästen vill sova bra och det skiljer sig inte från hur det var 1850 eller 1950, säger Henrik Lind.

Denna artikel finns också publicerad på bloggen Snack om Turism

Markus Oddestad, vd, och Henrik Lind, hotellchef, på Hotell Royal i Göteborg.
Hotell Royals vackra foajé

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.