Göteborg är Sveriges främsta evenemangskommun 2018

Det blev en delad förstaplats för Göteborg och Stockholm när magasinet Sport & Affärer på måndagen utsåg Sveriges främsta evenemangskommun 2018. Sedan rankingen startade 2013 har Göteborg alltid funnits med bland de tre främsta.

Anders Albertsson, Got Event, och Magnus Hallberg, Göteborg & Co, fick ta emot utmärkelsen som Sveriges främsta evenemangskommun 2018

- Med den stora bredd och spets som evenemangsstaden Göteborg kan visa upp så ska vi naturligtvis finnas med i toppen. Man blir stolt över en sådan här utmärkelse och över allt arbete som görs med både årliga evenemang och de som är tillfälliga, säger Magnus Hallberg evenemangschef på Göteborg & Co.

Magnus fick äran att ta emot utmärkelsen tillsammans med Anders Albertsson, evenemangschef på Got Event, på måndagen vid en prisceremoni i Eskilstuna. Där avslöjades hela rankinglistan över Sveriges främsta idrottskommuner 2018 som Sport & Affärer gör varje år.

Förstaplatsen delades alltså i år mellan Göteborg och Stockholm och juryn motiverade detta med att det var omöjligt att skilja de båda åt. Detta var tredje tillfället sedan 2013 som Göteborg legat etta på listan.

Juryn motivering för Göteborg lyder: ”Mycket stark eventstrategi med omfattande genomföranderesurser och bra utvärderingar av eventens effekter. Internationella idrottsevent utgör viktiga verktyg för den regionala tillväxten och genomförs ofta i Göteborgs stadsmiljö. Europatopp vad gäller att arrangera större internationella ungdomscuper. De fyra största ungdomscuperna skapar en turistekonomisk omsättning på 620 mkr per år, varav Gothia Cup i fotboll 350 mkr.”

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BonnierHoops avslutar sin sommarlovssuccé med basket och spoken-word final på Bokmässan27.9.2018 07:00Pressmeddelande

Efter tre år av lyckat integrationsarbete på Kista torg i Stockholm exporterades sommarlovsprojekt BonnierHoops till Göteborg. Streetbasketplanen där basket och kultur delar planhalva, arrangerades för första gången i Biskopsgården under hela sommarlovet. Nu flyttar planen in på Bokmässan 27–30 september för att uppmärksamma satsningen på ökad läsförståelse i utsatta områden.