Göteborg behåller förstaplatsen bland hållbara destinationer i världen

Världsledande på hållbarhet. För sjätte året i rad placerar sig Göteborg i topp som mest hållbara destination. På onsdagen avslöjades resultatet av Global Destination Sustainability Index 2022, där 70 städer i världen deltar.

Göteborg utnämnt till världens mest hållbara destination. Katarina Thorstensson, Göteborg & Co, tog emot utmärkelsen vid ICCA:s världskongress i Krakow. Bild: Ellen Gribing/Göteborg & Co

- Detta är ett fantastiskt erkännande av Göteborgs långsiktiga hållbarhetsarbete. Att lyckas behålla topplaceringen för sjätte året är en prestation som visar att staden och besöksnäringen tar hållbarhetsarbetet på allvar och utmanar andra städer att göra detsamma, säger Peter Grönberg VD för Göteborg & Co.

Global Destination Sustainability Index (GDSI) är en jämförande ranking som startade 2016 av organisationen Global Destination Sustainability Movement. Sedan starten har Göteborg placerats i topp samtliga gånger. Det är hållbarhet ur alla dimensioner som mäts; ekologisk, social och ekonomisk. Men för att komma högt i rankingen så gäller det inte bara att besöksnäringen med anläggningar och hotell är engagerade och delaktiga, utan också hur staden i stort arbetar med hållbarhetsfrågor.

Göteborg tog topplaceringen framför Bergen och Köpenhamn. Marginalerna var inte stora vilket visar att allt fler destinationer arbetar aktivt och framgångsrikt med hållbarhetsfrågorna.

- Oerhört roligt att än en gång stå överst på listan. Konkurrensen är glädjande nog tuffare än någonsin vilket också är viktigare än någonsin. Vi vill vara föregångare och såklart behålla positionen, det sporrar oss och gör destinationen attraktiv. Att kunna erbjuda ett hållbart utbud och en turism som ger mer än den tar är till nytta för vår näring, för göteborgarna och de som besöker oss, säger Katarina Thorstensson hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co.

GDSI är en bred mätning av hur bra städerna är på att arbeta med hållbarhet och som bygger på samverkan och allas bidrag med partners inom besöksnäringen och staden. Bedömning och poängsättning görs utifrån 71 olika kriterier som täcker in allt från utsläpp av växthusgaser, återvinning, tillgänglighet, inkludering, trygghet och säkerhet, hållbarhetscertifierade hotell och restauranger till om det finns hållbarhetsstrategier hos både offentliga och privata aktörer.

Läs mer om GDSI och alla städers resultat: The Global Destination Sustainability Movement (gds.earth)

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ruben Östlund regisserar publiken på Göteborg Film Festival4.1.2023 07:58:16 CET | Pressmeddelande

Biografens förmåga att skapa kollektiva upplevelser är oöverträffad. Men har samtidens scrollande på individuella skärmar skadat publikens förmåga att delta i en gemensam föreställning? Den dubbelt guldpalmsbelönade regissören, och filmfestivalens hedersordförande, Ruben Östlund vill gå till botten med biobesökarnas beteenden och engagemang. I föreställningen This Is Cinema! på Göteborg Film Festival tar han sig an den försoffade biopubliken för att skapa världens bästa biokultur.

13 nya anledningar att besöka Göteborg jubileumsåret 20233.1.2023 11:10:40 CET | Pressmeddelande

Historien upprepar sig: När Göteborg fyllde 300 år 1921 fick firandet skjutas upp i två år. Och samma sak hände 2021 när Göteborg fyllde 400 år; pandemin satte stopp för firandet. Men i juni startar äntligen Göteborgs Jubileumsfirande. Det blir en stor Jubileumsfestival som inleder sommaren. Och det är bara en av höjdpunkterna i Göteborg. Här listar vi 13 nya anledningar till att besöka Göteborg i år.

A new direct line from New York bolsters Gothenburg as a destination21.12.2022 13:05:47 CET | Press release

At the end of April next year, SAS starts a new direct flight between Gothenburg and New York. The direct link will mean a lot for more visitors to explore and choose Gothenburg. – It shows that there is great faith in Gothenburg as a destination. The development here is fantastic and good access to international metropoles can be the deciding factor in the competition with other cities, says Peter Grönberg CEO of Göteborg & Co.