Göteborg blir ny destination för ÖTILLÖ Swimrun World Series

Lördagen den 7 augusti 2021 blir Göteborgs skärgård arena för ÖTILLÖ, ursprunget till sporten Swimrun. Bara 15 minuter från fastlandet och som en del av Göteborg är öarna Styrsö, Vrångö, Donsö, Brännö och Köpstadsö arena för tävlingen som kommer att bli återkommande.

Från Öloppet 2019. Foto: Jakob Edholm.

– Göteborg har en unik skärgård och ett ÖTILLÖ Swimrunlopp är en fantastisk möjlighet för oss att visa världen vår fina natur, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Löpare från uppemot 30 nationer kommer att delta i ÖTILLÖ Swimrun Gothenburg den 7 augusti 2021. Tävlingsdagen innehåller lopp som täcker hela spektrat av deltagare från nybörjare till den yttersta världseliten. Den kortaste distansen heter Experience och är 7,5 km lång, och det finns en mellandistans som heter Sprint på 19 km. Dessa två distanser är öppna för lag om två personer och för solodeltagare. World Series loppet är 35 km långt, och bara för lag om två personer. Det är också den sista kvaltävlingen till ÖTILLÖ, VM i Swimrun som går den 6 september, 2021. Tävlingen blir också årligt återkommande.

– Vi är väldigt glada och stolta att få möjlighet att visa upp en av de vackraste platserna på Västkusten. Södra delen av Göteborgs skärgård är inget annat än unikt vacker och vi längtar redan efter att få visa upp den med en swimrundag i världsklass, säger Mats Skott, tävlingsledare ÖTILLÖ Swimrun.

ÖTILLÖ Swimrun har tagit över en tävling som var väldigt populär mellan 20122019 som hette Öloppet. Tillsammans med några av dess grundare är målsättningen att ta vara på traditionen och ta tävlingshelgen till nästa nivå.

ÖTILLÖ och Swimrun

ÖTILLÖ startade 2006, det är loppet som startade sporten Swimrun som växer över hela världen. ÖTILLÖ är det mest välkända varumärket inom sporten och anordnar både ett årligt VM och åtta årliga kvaltävlingshelger runt om i världen. 2012 kallades ÖTILLÖ, ett av världens mest krävande en-dagars uthållighetslopp av CNN.

Swimrun är sporten där framförallt, lag om två personer tävlar tillsammans över land och genom vatten utan att stanna. Man springer i sin våtdräkt och man simmar i sina skor.

För mer info: www.otilloswimrun.com

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Från Öloppet 2019. Foto: Jakob Edholm.

GFF och SvFF lockar kvinnliga fotbollsdomare i ny digital kampanj15.2.2021 07:24:25 CETPressmeddelande

Göteborgs Fotbollförbund och Svenska Fotbollförbundet satsar på att få fler tjejer och kvinnor att utbilda sig till fotbollsdomare. Med sin satsning Plus 10 000 visar förbunden på allvar att jämställdhetsfrågan är en fråga som prioriteras. I samband med UEFA Women´s Champions League Final som går av stapeln på Gamla Ullevi den 16 maj passar de på att locka fler kvinnliga domare genom en digital kampanj i framför allt sociala medier.