Göteborg blir ny destination för ÖTILLÖ Swimrun World Series

Lördagen den 7 augusti 2021 blir Göteborgs skärgård arena för ÖTILLÖ, ursprunget till sporten Swimrun. Bara 15 minuter från fastlandet och som en del av Göteborg är öarna Styrsö, Vrångö, Donsö, Brännö och Köpstadsö arena för tävlingen som kommer att bli återkommande.

Från Öloppet 2019. Foto: Jakob Edholm.

– Göteborg har en unik skärgård och ett ÖTILLÖ Swimrunlopp är en fantastisk möjlighet för oss att visa världen vår fina natur, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Löpare från uppemot 30 nationer kommer att delta i ÖTILLÖ Swimrun Gothenburg den 7 augusti 2021. Tävlingsdagen innehåller lopp som täcker hela spektrat av deltagare från nybörjare till den yttersta världseliten. Den kortaste distansen heter Experience och är 7,5 km lång, och det finns en mellandistans som heter Sprint på 19 km. Dessa två distanser är öppna för lag om två personer och för solodeltagare. World Series loppet är 35 km långt, och bara för lag om två personer. Det är också den sista kvaltävlingen till ÖTILLÖ, VM i Swimrun som går den 6 september, 2021. Tävlingen blir också årligt återkommande.

– Vi är väldigt glada och stolta att få möjlighet att visa upp en av de vackraste platserna på Västkusten. Södra delen av Göteborgs skärgård är inget annat än unikt vacker och vi längtar redan efter att få visa upp den med en swimrundag i världsklass, säger Mats Skott, tävlingsledare ÖTILLÖ Swimrun.

ÖTILLÖ Swimrun har tagit över en tävling som var väldigt populär mellan 20122019 som hette Öloppet. Tillsammans med några av dess grundare är målsättningen att ta vara på traditionen och ta tävlingshelgen till nästa nivå.

ÖTILLÖ och Swimrun

ÖTILLÖ startade 2006, det är loppet som startade sporten Swimrun som växer över hela världen. ÖTILLÖ är det mest välkända varumärket inom sporten och anordnar både ett årligt VM och åtta årliga kvaltävlingshelger runt om i världen. 2012 kallades ÖTILLÖ, ett av världens mest krävande en-dagars uthållighetslopp av CNN.

Swimrun är sporten där framförallt, lag om två personer tävlar tillsammans över land och genom vatten utan att stanna. Man springer i sin våtdräkt och man simmar i sina skor.

För mer info: www.otilloswimrun.com

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Från Öloppet 2019. Foto: Jakob Edholm.

Lotta Schelin uppmanar unga fotbollstjejer att våga drömma stort – join a Team!10.5.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I veckan avgörs årets största damfotbollsmatch i Europa på Gamla Ullevi i Göteborg. Några av världens främsta fotbollsspelare kommer då att göra upp i finalen av UEFA Women´s Champions League som går av stapeln 16 maj. Inför och i samband med den här stormatchen frontar världsstjärnan Lotta Schelin en digital kampanj där hon uppmanar unga tjejer att våga drömma stort, anmäla sig och ta chansen att börja spela fotboll.

Göteborg firar 400-årsdagen den 4 juni med unik direktsändning4.5.2021 11:47:24 CEST | Pressmeddelande

Den 4 juni är det dags, Göteborg fyller 400 år! Födelsedagen kommer att firas med en direktsändning under eftermiddagen. Vi får följa med komikerna Ina Lundström och Niklas Andersson när de tar oss runt i stan i en spårvagn med flera göteborgsgäster, bland andra Miriam Bryant. Och den högtidliga ceremonin leds av Tomas von Brömssen och H.K.H. Kronprinsessan Victoria håller tal till staden. Oavsett var du befinner dig, kan du fira och följa festligheterna i sändningen!

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.