Göteborg & Co hjälper evenemangs- och mötesarrangörer att hitta bästa tekniken

När allt fler fysiska möten blir digitala så ökar behovet av kunskap om hybrida möten och mötesverktyg. En svårighet för arrangörer är att välja den tekniska plattform som är bäst för deras behov. Därför startar nu Göteborg & Co kostnadsfri rådgivning för evenemangs- och mötesarrangörer att hitta rätt plattform för deras event.

Nu får arrangörer i Göteborg hjälp att hitta rätt bland tekniken. Bild: Peter Kvarnström

Det finns en uppsjö av tekniska lösningar för att interagera inom sitt hybrida forum, en kombination av deltagare som deltar fysiskt och på distans. Många är vana vid mötesplattformarna Zoom och Teams, men på ett event vill man kanske ha utställare som ska presentera och visa upp sig, ha olika parallella möten som deltagarna växlar emellan eller möjlighet till nätverkande.

- Där blir vår rådgivningsservice värdefull för de som planerar ett hybridevent i Göteborg, säger Henrik Svensson, ansvarig på Göteborg & Co för projektet Hybridupplevelser.

Projektets nya plattformsrådgivare är Marcus Sandin, som jobbat inom evenemangs- och mötesindustrin i 20 år och har bred erfarenhet som projektledare och producent för många olika typer av event. Marcus finns på plats för att hitta en lösning för varje tillfälle, utifrån deltagarens behov men också utifrån förväntningar, ambition och budget.

– Den lösning som är bäst för en arrangör är kanske onödigt krånglig för en annan. Allt beror på vad man vill göra och hur man vill interagera med sina deltagare. En viss typ av innehåll kanske är bäst att streama på Youtube eller Facebook, medan andra vill att deltagarna ska ha möjlighet att se och prata med varandra, som på Zoom och Teams. Just de har dock sina begränsningar, särskilt när det kommer till hybridevent. Då passar plattformar andra plattformar bättre, säger Marcus Sandin.

Rådgivningen hjälper arrangörer att hitta den eller de plattformar som passar bäst för respektive event, både sett till funktionalitet, behov och kostnadseffektivitet. Tjänsten är kostnadsfri för de som planerar ett evenemang eller möte i Göteborg.

Projektet Hybridupplevelser är del av Göteborgs Stad satsning för att underlätta besöksnäringens återhämtning. Projektet genomförs av Göteborg & Co och delfinansieras av Tillväxtverket.

Marcus Sandin, rådgivare om tekniska plattformar. Bild: Göteborg & Co