Göteborg & Co inleder samarbete med Mastercard för att utveckla Göteborgs besöksnäring

Som ett led i att utveckla Göteborg som framtidens besöksdestination har Göteborg & Co inlett ett unikt samarbete med Mastercard. Syftet är att skapa en gemensam plattform för besöksnäringen och underlätta återhämtningen efter pandemin.

Göteborgs kanaler med Paddan. Foto: Happy visuals/goteborg.com

Göteborg startade förra året arbetet med att utforma en plattform för besöksnäringen. Där samlas olika insikter kopplat till turism som analyseras för att ge underlag kring beslut om framtida investeringar och satsningar. Samarbetet med Mastercard är en viktig del av det arbetet.

- Genom arbetet med plattformen tar Göteborgs besöksnäring ett stort steg i den digitala utvecklingen. Det kommer ge oss bättre insikter och beslutsstöd vilket ger större möjligheter till en stabil och hållbar återhämtning efter pandemin. Mastercard är en perfekt partner som kan bidra med nya insikter genom sin anonymiserade data, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co.

Mastercard kommer att tillhandahålla övergripande insikter baserat på aggregerad, anonymiserad aktivitet inom sitt nätverk, som sedan kommer att matchas med andra insikter och ge en bild av hur besökare samverkar med stadens aktörer före, under och efter besöket. Projektet är en viktig pusselbit i att realisera en första fungerande version av plattformen där besöksnäringsföretagen själva ska kunna vara med och donera data och i gengäld få förädlade insikter tillbaka.

- Vi på Mastercard tror att samarbete är det bästa sättet att driva innovation. Vårt partnerskap med Göteborg & Co är ett utmärkt exempel på ett lokalt initiativ som vi också tror kan bli internationellt gångbart. Dessutom känns det extra bra att kunna hjälpa en av de näringar som drabbats hårdast av den pågående pandemin; besöksnäringen, säger Malin Berge, Chef för Strategisk Tillväxt på Mastercard.

Samarbetet kommer att röra sig inom i huvudsak fyra områden:

• Skapa och utveckla en gemensam plattform med anonymiserad och aggregerad data.
  • Leverera ökad insikt och kunskap om turism i Göteborg och aktörerna inom besöksnäringen.
  • Informera beslutsfattande om turistutbud och investeringar.
  • Skapa rätt förutsättningar för forskning, utveckling och innovation inom besöksnäringen.

Göteborg utsågs av EU till European Capital of Smart Tourism 2020 där ett av områdena handlar om digitalisering. Den dataplattform som Göteborg & Co nu bygger upp är en del av arbetet inom smart turism där målet är att utveckla turismen i Europa på ett hållbart sätt.

Göteborgs kanaler med Paddan. Foto: Happy visuals/goteborg.com

Elva hållbara upplevelser i Göteborg8.7.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som världens mest hållbara stad att besöka 2021, utsedd av Lonely Planet, erbjuder Göteborg många härliga hållbara upplevelser att njuta av i och runt staden. Tågförbindelserna hit är bra, nästan alla hotell är miljödiplomerade och du promenerar med lätthet runt till det mesta. Naturen finns runt knuten eller för den delen mitt i stan. Här ger vid dig elva upplevelser för en grönare svemester nu i sommar.

Göteborgs Kulturkalas 2021 – det största minsta någonsin30.6.2021 11:39:52 CEST | Pressmeddelande

När Göteborgs Kulturkalas drar igång den 20–22 augusti är det det minsta och samtidigt det största någonsin. Med nyheten Kulturpresenten, där du bokar och får hem din alldeles egna kulturupplevelse, och med programpunkter på 70 platser över hela Göteborg. Standup på Kajskjul 8, streamade konserter, konstvandring i Hammarkullen och Breakdance i Kviberg, välj din favorit från årets Kalas!