Göteborg & Co inleder samarbete med Mastercard för att utveckla Göteborgs besöksnäring

Som ett led i att utveckla Göteborg som framtidens besöksdestination har Göteborg & Co inlett ett unikt samarbete med Mastercard. Syftet är att skapa en gemensam plattform för besöksnäringen och underlätta återhämtningen efter pandemin.

Göteborgs kanaler med Paddan. Foto: Happy visuals/goteborg.com

Göteborg startade förra året arbetet med att utforma en plattform för besöksnäringen. Där samlas olika insikter kopplat till turism som analyseras för att ge underlag kring beslut om framtida investeringar och satsningar. Samarbetet med Mastercard är en viktig del av det arbetet.

- Genom arbetet med plattformen tar Göteborgs besöksnäring ett stort steg i den digitala utvecklingen. Det kommer ge oss bättre insikter och beslutsstöd vilket ger större möjligheter till en stabil och hållbar återhämtning efter pandemin. Mastercard är en perfekt partner som kan bidra med nya insikter genom sin anonymiserade data, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co.

Mastercard kommer att tillhandahålla övergripande insikter baserat på aggregerad, anonymiserad aktivitet inom sitt nätverk, som sedan kommer att matchas med andra insikter och ge en bild av hur besökare samverkar med stadens aktörer före, under och efter besöket. Projektet är en viktig pusselbit i att realisera en första fungerande version av plattformen där besöksnäringsföretagen själva ska kunna vara med och donera data och i gengäld få förädlade insikter tillbaka.

- Vi på Mastercard tror att samarbete är det bästa sättet att driva innovation. Vårt partnerskap med Göteborg & Co är ett utmärkt exempel på ett lokalt initiativ som vi också tror kan bli internationellt gångbart. Dessutom känns det extra bra att kunna hjälpa en av de näringar som drabbats hårdast av den pågående pandemin; besöksnäringen, säger Malin Berge, Chef för Strategisk Tillväxt på Mastercard.

Samarbetet kommer att röra sig inom i huvudsak fyra områden:

• Skapa och utveckla en gemensam plattform med anonymiserad och aggregerad data.
  • Leverera ökad insikt och kunskap om turism i Göteborg och aktörerna inom besöksnäringen.
  • Informera beslutsfattande om turistutbud och investeringar.
  • Skapa rätt förutsättningar för forskning, utveckling och innovation inom besöksnäringen.

Göteborg utsågs av EU till European Capital of Smart Tourism 2020 där ett av områdena handlar om digitalisering. Den dataplattform som Göteborg & Co nu bygger upp är en del av arbetet inom smart turism där målet är att utveckla turismen i Europa på ett hållbart sätt.

Göteborgs kanaler med Paddan. Foto: Happy visuals/goteborg.com

Lotta Schelin uppmanar unga fotbollstjejer att våga drömma stort – join a Team!10.5.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I veckan avgörs årets största damfotbollsmatch i Europa på Gamla Ullevi i Göteborg. Några av världens främsta fotbollsspelare kommer då att göra upp i finalen av UEFA Women´s Champions League som går av stapeln 16 maj. Inför och i samband med den här stormatchen frontar världsstjärnan Lotta Schelin en digital kampanj där hon uppmanar unga tjejer att våga drömma stort, anmäla sig och ta chansen att börja spela fotboll.

Göteborg firar 400-årsdagen den 4 juni med unik direktsändning4.5.2021 11:47:24 CEST | Pressmeddelande

Den 4 juni är det dags, Göteborg fyller 400 år! Födelsedagen kommer att firas med en direktsändning under eftermiddagen. Vi får följa med komikerna Ina Lundström och Niklas Andersson när de tar oss runt i stan i en spårvagn med flera göteborgsgäster, bland andra Miriam Bryant. Och den högtidliga ceremonin leds av Tomas von Brömssen och H.K.H. Kronprinsessan Victoria håller tal till staden. Oavsett var du befinner dig, kan du fira och följa festligheterna i sändningen!

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.