Göteborg & Co lanserar Besöksnäringskollen

Fakta och statistik över utvecklingen för besöksnäringen är högintressant just nu. Därför lanserar Göteborg & Co Besöksnäringskollen som visar hur det ser ut för besöksnäringen i Göteborgsregionen vad gäller beläggningsgrad, omsättning och antal varsel. Dessutom aktuell hotellstatistik från de svenska storstäderna samt Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

Bild: Steampipe/Göteborg & Co

- Vi ser ett stort behov av kunskap och omvärldsbevakning i realtid. Med de snabba förändringar som sker så behövs uppdaterade fakta för att näringen och politiken ska kunna fatta underbyggda beslut, säger Peter Grönberg vd på Göteborg & Co.

Besöksnäringskollen bygger på underlag från Benchmarking Alliance som samlar in data från över 1 000 hotell i sju länder. Statistiken är en indikator över läget för hotellnäringen som komplement till den officiella statistiken från SCB/Tillväxtverket. Besöksnäringskollen  uppdateras löpande på Göteborg & Co:s hemsida.

Hotellen i de svenska storstäderna hade senaste veckan en beläggning på runt tio procent. Något bättre än de nedstängda nordiska huvudstäderna som ligger mellan två och sex procent.

Besöksnäringskollen redovisar också beläggningen på de större hotellen i Göteborgsregionen dag-för-dag. Samt en beräkning av hur den turistekonomiska omsättningen för besöksnäringen påverkas av den nuvarande krisen. Besöksnäringen i Göteborgsregionen omsatte förra året 37 miljarder kronor. Den dramatiska nedgången startade i mitten av mars och i förra veckan var tappet 85 procent

Bild: Steampipe/Göteborg & Co