Göteborg & Co lanserar ett nytt verktyg: Gästnattskollen

I våras lanserade Göteborg & Co webbsidan Besöksnäringskollen, där man kan hålla koll på olika besöksnäringsnyckeltal i destinationen Göteborg. Nu kompletteras den med ett nytt Business Intelligence verktyg Gästnattskollen, en interaktiv sida som samlar statistik från storstadsregionerna, resten av landet samt destinationen Göteborg.

Copyright: Gothia Towers/Göteborg & Co

− Det här verktyget ger en aktuell bild av läget för besöksnäringen. Men också möjlighet till djupare analys av utvecklingen på både kort och lång sikt, säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.

Websidan presenterar gästnattsstatistik som berör storstadsregionerna Stockholm, Göteborg, Malmö samt resten av Sverige. Verktyget är flexibelt och ger möjlighet till användare att själv välja vilken statistik, period eller geografiskt område man vill titta på, eller jämföra med. Det finns samlande data för hela destinationen Göteborg, men också individuell statistik för Göteborgsregionens 13 kommuner.

Statistiken samlas in och publiceras av SCB/Tillväxtverket, med två månaders eftersläpning. Bearbetningen som Göteborg & Co har gjort möjliggör analyser av storstadsregioner, svenska övernattningar och internationella marknader.

Analys: oktober månad

Under oktober sågs en mindre återhämtning av gästnätterna i Göteborgsregionens hotell, stugbyar och vandrarhem. Antalet övernattningar uppgick till 67 % av förra årets nivå. Detta beror på att besökarantalet med övernattning visade en tydlig förbättring jämfört med augusti och september. Förklaringen ligger delvis i att två extra helgdagar (fredag-lördag) har hamnat på den här månaden vilket generellt sett leder till fler övernattningar när privatturister reser i sällskap på helger. Vardagar domineras av ett lägre antal affärsbesökare. Samtidigt genererade höstlovsveckan nästan dubbelt så många övernattningar i Göteborgsregionen t.o.m. torsdag jämfört med samma dagar veckan innan. På torsdag införde regeringen skärpta restriktioner som påverkade bokningsläget för resten av veckan och även veckorna därefter.

Mer information: Webbsidan Gästnattskollen

Copyright: Gothia Towers/Göteborg & Co