Göteborg & Co lanserar internationell webb för hållbar turism

Göteborg & Co lanserar nu 101sustainableideas.com för att lyfta idéer som gynnar en mer hållbar turism. Webbsidan listar 101 kreativa och innovativa idéer från hela världen som inspirerar och bidrar till att förbättra turismen globalt. Alla kan nominera en idé eller ett initiativ till sidan och tanken är att listan ska växa och bli en plats att hämta både inspiration och kunskap.

Göteborg har blivit utsedd till världens mest hållbara destination fyra år i rad av Global Destination Sustainability Index. Destinationen har även blivit utsedd av EU-kommissionen som Europas huvudstad för smart turism 2020 för sitt arbete inom hållbarhet, digitalisering, tillgänglighet, kulturarv och kreativitet. Priset syftar till att öka medvetenheten och stärka Europas profil som en smart turistdestination.

Webbsidan 101sustainableideas.com är en del i Göteborgs arbete med smart turism och att dela med sig av andra aktörer och destinationers smarta arbete.

- Att vara Europas huvudstad för smart turism handlar inte bara om att jobba och dela med sig av sitt eget arbete. Det handlar även om att inspirera och visa på andra lyckade exempel som leder till en förändring i hur vi ser på turism. Dessa 101 idéer är en fantastisk plattform att göra just detta, säger Helena Lindqvist, projektledare på Göteborg & Co.

Listan på 101 idéer har satts samman av Göteborg & Co i samarbete med Group NAO under 2020 och innehåller kreativa och innovativa idéer från entreprenörer, företagare och andra aktörer inom besöksnäringen.

Majoriteten av idéerna har sitt ursprung i urbana miljöer och stadsliv och har kopplats till en eller flera av FN:s globala mål för 2030.

Syftet med webbsidan är att skapa en medvetenhet och uppmana till att fler initiativ görs för en mer hållbar turism. Att det är just 101 idéer är bara en början, vem som helst kan nominera en idé och listan är till för att växa.

- Vi vill inte stanna här. Dessa 101 idéer är bara en start, alla kan nominera en idé eller ett initiativ till listan. Vi hoppas på att kunna engagera många i att nominera idéer och att hjälpa besöksnäringens tillväxt för framtiden, säger Helena Lindqvist.