Göteborg & Co AB

Göteborg & Co tar guld i samhällsinformation

Dela
När årets vinnare av Swedish Content Awards presenterades den 10 september stod det klart att Gbg Talks vann guld i kategorin Offentlig sektor och samhällsinformation. Konceptet Gbg Talks togs fram av Göteborg & Co och byrån Dear Friends för att få göteborgare att mötas och prata med varandra.
Gbg Talks på Göteborgs Centralstation. Foto:Dear Studio/Mattias Vogel.
Gbg Talks på Göteborgs Centralstation. Foto:Dear Studio/Mattias Vogel.

Gbg Talks började som ett initiativ inom Julstaden Göteborg och fortsatte sedan under Alla hjärtans vecka.

– Kampanjen ställde frågan: Vågar du sätta dig ner och prata med en främling? Något som många tog chansen att göra. Inklusive jag själv, vilket var spännande, pirrigt och mycket givande. För att bryta isen och bädda för spännande samtal användes specialskrivna frågor att ställa varandra. Gbg Talks gick bättre än vad vi kunnat drömma om, säger Niclas Eklund, kampanjledare på Göteborg & Co.

Dear Friends hade hittat forskningsstudier som visade att göteborgare i större utsträckning än andra inleder samtal med folk de inte känner, och detta gav upphov till konceptidén.

– Vi ville lyfta det och samtidigt främja ännu fler samtal. Vi kände att det finns något som är spännande, relevant och intressant i att höra människor prata om sina liv på ett uppriktigt sätt, vilket resultaten av kampanjen också bevisade. Göteborg levde verkligen upp till sin position, Cool place – Warm people, säger Anders Kåpe, strategisk projektledare på Dear Friends.

I samband med lanseringen av konceptet under Julstaden gjordes ett antal filmer där mer och mindre kända göteborgare träffades och ställde varandra frågor. Vänskap mellan deltagare har uppstått, både under filmade möten och de möten som skedde på Centralstationen under en helg i december 2019. Några av dem var Ann-Charlotte Sönne och Nina Karlsson.

– Det här var jätteroligt, vi hade samma energi. Jag är ny i Sverige, flyttade hit för två år sedan, och det har varit svårt utan kompisar. Jag kom hit idag för att prata med någon och nu har jag fått en kompis. Det blev mer än vad jag förväntade mig, säger Nina Karlsson.

Läs mer om Gbg Talks här och se kampanjfilmerna: https://www.goteborg.com/gbgtalks/

Swedish Content Awards arrangeras av branschorganisationen Swedish Content Agencies och alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury. Nominerade i kategorin Offentlig sektor och samhällsinformation:

  • #minandraidrott. Beställare: Riksidrottsförbundet. Producerat av: Det
  • Gbg Talks. Beställare: Göteborg & co. Producerat av: Dear Friends
  • Lanseringskampanj
  • 112-appen. Beställare: SOS Alarm. Producerat av: Appelberg och N365
  • Vi kör! 2.0. Beställare: Transportföretagen. Producerat av: Borg & Owilli
  • Vi ser en livräddare i alla – #modigaresverige. Beställare: SOS Alarm. Producerat av: Spoon

Kontakter

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Bilder

Gbg Talks på Göteborgs Centralstation. Foto:Dear Studio/Mattias Vogel.
Gbg Talks på Göteborgs Centralstation. Foto:Dear Studio/Mattias Vogel.
Ladda ned bild

Om

Göteborg & Co AB
Göteborg & Co AB
Box 29
401 20 Göteborg

+46 (0)31-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye