Göteborg Energi är Näringslivsgruppens nya medlem

Det är nu klart att energibolaget Göteborg Energi går in och blir ny medlem i Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Tillsammans med andra stora företag inom näringsliv, akademi och offentliga sektorn skapar vi nya strukturer för samverkan för att göra skillnad för människor, verksamheter och regionen.

– Göteborg står inför många utmaningar, inte minst den omfattande omställning som krävs för att klara stadens ambitiösa klimatmål 2030. Ska vi lyckas så måste vi jobba tillsammans. Nya arbetssätt, nya arenor och samverkan över de traditionella gränserna mellan offentliga aktörer, näringsliv och akademi är avgörande framgångsfaktorer. Därför är det självklart för oss att delta i Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, säger Anette Myrheim, kommunikationsdirektör på Göteborg Energi och bolagets representant i gruppen.

Göteborg Energi är Sveriges fjärde största energibolag och ägs av Göteborgs Stad. Förutom att förse staden med ljus, värme, gas och stadsfiber deltar bolaget aktivt i stadsutvecklingen, bland annat genom utbyggnad av infrastruktur för laddbara fordon. Göteborg Energis vision är ett hållbart Göteborgssamhälle.

− Göteborg Energis arbete mot ett hållbart Göteborg passar perfekt i Näringslivsgruppens vision att utveckla en attraktiv och hållbar storstadsregion där idéer, verksamheter och människor växer tillsammans. Vi är mycket glada att Göteborg Energi har valt att engagera sig i Näringslivsgruppen och vi hälsar de varmt välkomna, säger Lennart Johansson, chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

Göteborg Energi blir den 22e organisationen att ansluta sig till Näringslivsgruppen för att möjliggöra värdeskapande och innovation i Göteborgsregionen.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.