Göteborg inleder slutförhandlingar om Junior VM i ishockey 2022

Svenska Ishockeyförbundet meddelade idag att de har som avsikt att inleda slutförhandlingar med Göteborg gällande Junior VM i ishockey 2022. Målsättningen är att mästerskapet kommer äga rum i Scandinavium och Frölundaborg den 26 december 2021 – 5 januari 2022.

Bild: Jorma Valkonen

- Vi är mycket glada och stolta över möjligheten att ett så stort internationellt evenemang som Junior VM i ishockey troligtvis kommer till Göteborg. Evenemanget blir ett fantastiskt skyltfönster för avslutningen av Göteborgs 400 års jubileum 2021 säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Junior VM i ishockey har växt till ett mycket populärt evenemang som lockar internationell publik och TV-sänds globalt i alla ishockeyintresserade länder. I år spelades mästerskapet i Vancouver och senaste gången det hölls i Sverige var 2014 i Malmö. År 2022 är det dags för Sverige igen och denna gången i Göteborg.

- Det känns väldigt bra att vårt långsiktiga samarbete med svensk hockey har gett resultat och vi ser fram emot fulla läktare och en ordentlig hockeyfest i Scandinavium och Frölundaborg, säger Lotta Nibell, VD på Got Event.

Tio länder deltar i JVM och över 30 matcher spelas. Arbetet med att få JVM till Göteborg har skett i samverkan mellan Göteborg & Co, Got Event, Göteborgs Ishockeyförbund och Frölunda HC.

- Grattis, Göteborg, hockey-Göteborg och svensk hockey. JVM är en fantastisk turnering och att få uppleva världens bästa juniorer, nästa generations stjärnspelare, på hemmaplan är en unik möjlighet och förmån. Och förhoppningsvis får vi se några unga göteborgska spelare jaga VM-titeln i Tre Kronor-tröjan säger Christian Lechtaler, Frölunda HC och Patrik Norrman, Göteborgs ishockeyförbund.

Magnus Hallberg, evenemangschef Göteborg & Co, 0708 10 25 96, magnus.hallberg@goteborg.com

Lotta Nibell, VD Got Event, 031 - 368 43 70, lotta.nibell@gotevent.se

Patrik Norrman, Kanslichef Göteborgs Ishockeyförbund, 031-787 51 40, patrik.norrman@gbgif.se

Christian Lechtaler, Klubbdirektör Frölunda HC, 031-708 16 80, Christian.Lechtaler@frolundaindians.com