Göteborg & Co AB

Göteborg kampanjar för att stötta besöksnäringen i Sverige

Dela
I sommar går Göteborg och 22 svenska destinationer tillsammans ut i en unik nationell kampanj för att främja resandet inom Sverige. Målet är att inspirera svenskarna till att vilja semestra inom landet och upptäcka att också det oväntade är bra. Även om allt inte blir som planerat i år ställer vi inte in, vi ställer om.
Delsjön. Foto: Beatrice Törnros.
Delsjön. Foto: Beatrice Törnros.

Kampanjens utgångspunkt är att också det oväntade är bra och att i år står Sverige värd för sommarens resmål. Den planerade chartern till Las Palmas kan bli ett oväntat
minne från Linköping eller golfresan till Skottland en oväntad hole-in-one i Skövde. Budskapen kommer främst gå via destinationernas sociala medier och ska locka till att besöka nya platser i Sverige. Kampanjstart sker samma månad som Sveriges reserestriktioner förändrades (den 13 juni) och i samband med semestertider efter midsommar.

Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Maria Westin, ordförande i SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organizations).

Från Malmö till Kiruna
På sajten roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips från Malmö till Kiruna med syfte att visa besökaren oväntade upplevelser runtom i landet. Tipsen genereras slumpvis och ska väcka intresse att ytterligare utforska en destinations utbud och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit.

–  Som destinationsbolag hoppas vi förstås att många besökare ska komma till Göteborg men också att svenskarna ska passa på att uppleva andra destinationer i Sverige. Även en ovanlig sommar som denna håller många destinationer precis som Göteborg öppet med muséer, restauranger, hotell, shopping och naturupplevelser, säger Andrea Jovell, chef för marknad & kommunikation på Göteborg & Co.

Unikt samarbete
På grund av restriktioner kring resande kopplat till coronaviruset blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs ett unikt beslut att samarbeta nationellt och se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer. Bakom kampanjen står nätverket SNDMO och syftet är att främja kommersiella gästnätter i städerna runtom i Sverige som har drabbats hårt under året. Resandet ska givetvis ske i linje med rådande rekommendationer.

KAMPANJSIDA: roadtrip-roulette.se
UPPDRAGSGIVARE: Swedish Network of Destinations Management (SNDMO)
BYRÅ: PRIME

OM SNDMO: Swedish Network of Destinations Management är sedan 2015 en förening med 39 svenska destinationer. Föreningens ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Medlemmar är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner, www.sndmo.se.

Kontakter

Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation, Göteborg & Co
andrea.jovell@goteborg.com, 0703 97 00 63


Maria Westin, Ordförande SNDMO
maria.westin@karlstad.se, 070 529 75 50

Bilder

Delsjön. Foto: Beatrice Törnros.
Delsjön. Foto: Beatrice Törnros.
Ladda ned bild

Om

Göteborg & Co AB
Göteborg & Co AB
Box 29
401 20 Göteborg

+46 (0)31-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye