Göteborg kampanjar för att stötta besöksnäringen i Sverige
Kampanjens utgångspunkt är att också det oväntade är bra och att i år står Sverige värd för sommarens resmål. Den planerade chartern till Las Palmas kan bli ett oväntat
minne från Linköping eller golfresan till Skottland en oväntad hole-in-one i Skövde. Budskapen kommer främst gå via destinationernas sociala medier och ska locka till att besöka nya platser i Sverige. Kampanjstart sker samma månad som Sveriges reserestriktioner förändrades (den 13 juni) och i samband med semestertider efter midsommar.
Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Maria Westin, ordförande i SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organizations).
Från Malmö till Kiruna
På sajten roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips från Malmö till Kiruna med syfte att visa besökaren oväntade upplevelser runtom i landet. Tipsen genereras slumpvis och ska väcka intresse att ytterligare utforska en destinations utbud och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit.
– Som destinationsbolag hoppas vi förstås att många besökare ska komma till Göteborg men också att svenskarna ska passa på att uppleva andra destinationer i Sverige. Även en ovanlig sommar som denna håller många destinationer precis som Göteborg öppet med muséer, restauranger, hotell, shopping och naturupplevelser, säger Andrea Jovell, chef för marknad & kommunikation på Göteborg & Co.
Unikt samarbete
På grund av restriktioner kring resande kopplat till coronaviruset blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs ett unikt beslut att samarbeta nationellt och se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer. Bakom kampanjen står nätverket SNDMO och syftet är att främja kommersiella gästnätter i städerna runtom i Sverige som har drabbats hårt under året. Resandet ska givetvis ske i linje med rådande rekommendationer.
KAMPANJSIDA: roadtrip-roulette.se
UPPDRAGSGIVARE: Swedish Network of Destinations Management (SNDMO)
BYRÅ: PRIME
OM SNDMO: Swedish Network of Destinations Management är sedan 2015 en förening med 39 svenska destinationer. Föreningens ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Medlemmar är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner, www.sndmo.se.
Kontakter
Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation, Göteborg & Co
andrea.jovell@goteborg.com, 0703 97 00 63
Maria Westin, Ordförande SNDMO
maria.westin@karlstad.se, 070 529 75 50
Bilder
Om
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
Årets hetaste matnyheter från Göteborg 202418.4.2024 09:13:35 CEST | Pressmeddelande
Över 20 nya restauranger, barer och kaféer öppnar i Göteborg under våren. Äntligen står ikoniska Feskekörka färdig och foodie-destinationen Gamlestan växlar upp. Flera trendiga vinbarer slår upp dörrarna och på tal om trend, så ligger pizza och pasta fortsatt högt upp på innelistan. Här listar vi ett urval av årets alla nykomlingar plus årets mest intressanta matevenemang.
Torskkonsert, nobelpristagare och VR med valar – här är Vetenskapsfestivalen 202410.4.2024 10:54:54 CEST | Pressmeddelande
Besöka hemliga platser som unikt håller öppet för allmänheten, lär mer om forskning genom musik och kultur, och experimentera dig till ny kunskap. Den 16–21 april bjuder Vetenskapsfestivalen in alla att upptäcka vetenskap när den är som roligast.
Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande
Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.
Sverige arrangerar Innebandy-EM 2026 i Göteborg7.3.2024 14:00:05 CET | Pressmeddelande
Nu är EM i innebandy tillbaka efter drygt trettio år, och det blir i Göteborg och Partille arena som mästerskapet för damer kommer att avgöras 2026. Det fastställdes nyligen av Internationella Innebandyförbundet.
Volleyboll-EM 2026 till Sverige – Göteborg blir värdstad6.3.2024 07:02:14 CET | Pressmeddelande
Sverige och Göteborg kommer att arrangera damernas Volleyboll-EM 2026 tillsammans med Turkiet, Tjeckien och en ännu inte presenterad arrangör. Scandinavium blir volleybollborgen där totalt 15 gruppspelsmatcher kommer avgöras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum