Göteborg lockar besökare med design

En nationell konferens om design hålls den 8 oktober på HDK, Högskolan för design och konsthantverk. Flera internationella journalister är på plats under veckan för att uppleva hållbar design i Göteborg och Västsverige. Design som reseanledning är i fokus i Göteborg i samband med Gothenburg design festival 7–13 oktober.
Den allmänna bastun i Frihamnen som  har skapats som en del av arbetet inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och ritats av det tyska arkitektkollekivet Raumblabor Berlin. Foto: Beatrice Törnros/ Göteborg & Co.
Den allmänna bastun i Frihamnen som har skapats som en del av arbetet inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och ritats av det tyska arkitektkollekivet Raumblabor Berlin. Foto: Beatrice Törnros/ Göteborg & Co.

Design är en stark reseanledning med ett ökande internationellt intresse för design i Göteborg och Västsverige. Det som lockar är designhotell, museer, arkitektur, shopping och även hållbarhet. Göteborg är utsedd till världens mest hållbara destination tre år i rad enligt Global Destination Sustainability Index och har mycket att erbjuda designintresserade resenärer. Tre designhotell i Göteborg toppar listan över Sveriges 25 bästa hotell; Upper House, Hotel Pigalle och Avalon Hotel, enligt Tripadvisors Traveller’s Choice Awards 2019.

• Den 7–13 oktober arrangerar HDK, Högskolan för design och konsthantverk, Gothenburg design festival för tredje gången. Besökarna bjuds in att utforska design, konsthantverk, konst, mode och arkitektur genom utställningar och föreläsningar på Stadsbiblioteket, Röhsska museet och Röda Sten Konsthall med flera. Allt är kostnadsfritt.
  • Internationella journalister från USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike besöker Göteborg under veckan för att bevaka festivalen och för att uppleva Göteborg och Västsverige på temat ”Sustainable design & fashion”. De besöker bland annat Röhsska museet, Allmänna bastun i Jubileumsparken, Textile Fashion Center i Borås och Garveriet i Floda. Pressbesöket är ett samarbete mellan Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige och Visit Sweden som tillsammans verkar för att lyfta design som reseanledning.
  • Den 8 oktober hålls en nationell designkonferens på HDK med ett femtiotal deltagare från städer och regioner. Regeringen har under fyra år satsat på att positionera Sverige internationellt som design-, mode- och arkitekturdestination, där Visit Sweden har haft uppdraget att genomföra Swedish Design Moves. Den 8 oktober presenteras slutsatser av denna satsning. Studiebesök görs hos utvalda aktörer i staden. Konferensen arrangeras av Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige och Visit Sweden.

Eva Lehmann
Göteborg & Co
Enhetschef Marknad & Kommunikation
eva.lehmann@goteborg.com

Michael Persson Gripkow
Brand & Strategic Marketing Officer
Visit Sweden

Gunilla Davidsson
Strategisk utveckling kultur
Turistrådet Västsverige

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.