Göteborg lyser upp i vintermörkret

Nu tänds vinterljusen i Göteborg. Från 6 november och en bit in i februari kan göteborgare och tillfälliga besökare njuta av stämningsfull belysning runt om i staden.
Det röda hjärtat vid Brunnsparken tänds på nytt i år. Foto: Happy Visuals/Göteborg&Co

Tusentals ljus kommer tändas upp i Göteborg på fredagen den 6 november, däribland det stora röda hjärtat vid Lejontrappan som blev väldigt populärt förra året. I mitten av november kommer också Lisebergs stora julgran att tändas.

– Det känns extra viktigt att lysa upp Göteborg i år och det känns bra att kunna starta tidigare än vanligt. Ljus gör att vi mår bra och det skapar trygghet i staden. Något som märks i dialogen vi haft med medborgare och aktörer, säger Madeleine Rexius, koordinator på Göteborg & Co för Julstaden.

Denna vinter kommer ljusen att lysa ända till den 21 februari. Det blir många bekanta ljussättningar från tidigare år, men också en och annan nyhet. Till exempel på Järntorget där körsbärsträden kommer lysas upp. Senare vid första advent börjar Julstaden med nytt och spännande program.

– Utöver att belysa stan, jobbar vi för fullt med att kunna bjuda göteborgarna på en fin och säker Julstad i år, givetvis utifrån de råd och rekommendationer som staden och Folkhälsomyndigheten gett. Mer info kommer inom kort men att det blir mycket ljus och temat kommer vara hjärta kan vi avslöja redan nu, säger Jennie Heidenfors, projektchef på Göteborg & Co.

Vinterbelysningen från 6 november:

• Körsbärsträden – Park- och naturförvaltningen
  • Hjärtat i Brunnsparken – Innerstaden