Göteborg med i Greentopias satsning på klimatneutrala städer 2030

Göteborg är en av de svenska städerna som tillsammans med livemusikbranschen och idrottsrörelsen har gått samman i ett unikt samarbete – Greentopia – för att minska de klimatavtryck som evenemang för med sig och för att bidra till klimatneutrala städer 2030.

Startskottet för det gemensamma arbetet sker i Helsingborg den 2–3 september, där konkreta arbetssätt och metoder tillsammans med ett gemensamt klimatlöfte kommer tas fram.

Det är viktigt att branschen tar ansvar i en av våra stora utmaningar, och att vi nu jobbar mot ett gemensamt mål, klimatneutrala städer 2030. Vi har länge jobbat för att våra evenemang ska vara så klimatsmarta som möjligt, det är både viktigt och inspirerande att nu fortsätta utveckla dessa frågor tillsammans med andra städer och aktörer, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

I Greentopia går evenemangsnäringen samman med ett antal svenska städer för att minska det gemensamma klimatavtrycket. Svensk Live är projektägare i den treåriga satsningen med tre perspektiv: konsument, producent och intressent. Allt med fokus på de områden som ger mest klimatnytta vid evenemang: mat och dryck, transport och textil.

Vid klimatkonferensen, The Helsingborg Summit, den 2–3 september kommer Greentopia att presentera ett klimatlöfte.

Initiativtagare till Greentopia är Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Destination Eskilstuna, Borås TME, Göteborg & Co, Got Event, Luger, Liseberg, Blixten & Co, Storsjöyran, och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Satsningen finansieras via det strategiska Innovationsprogrammet Viable Cities.

Program för The Helsingborg Summit, den 2–3 september

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.