Göteborg och Stora Tuna försvarade SM-titeln i stafett

LULEÅ. Damernas IFK Göteborg och herrarnas Stora Tuna OK är återigen svenska mästare i stafett.
Fri bild. IFK Göteborg. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet

När SM i stafett avgjordes i Luleå under söndagen var det två överlägsna segrare som sprang först över mållinjen i både dam- och herrklassen.

Redan på andra sträckan började försvarande svenska mästarna IFK Göteborgs damer att dra ifrån genom Elin Månsson, som vid växlingen gick ut hon som fjärde löpare, 15 sekunder från ledning, efter ett stabilt lopp av första sträckans Victoria Haestad Bjørnstad.

Vid varvning hade Månsson tillsammans med Göteborg-Majornas Line Cederberg och IFK Lidingös andralag Ausrine Kutkaite skapat en lucka ner till resterande. Därefter drog Månsson ifrån ytterligare.

– Vid varvning var jag riktigt sliten, men så fick jag min gaffel och märkte att Line bommade och hade gått med mig till min. Och då kändes det bra, att jag kunde ge Sara en lucka. Jag brukar vara bra på att avsluta så det var skönt att kunna ge Sara den luckan hon behövde, säger Månsson som växlade ut sista sträckans Sara Hagström med dryga minutens ledning.

– Det var jättekul att få ett sådant utgångsläge och se Elin spurta för varje sekund. Det ger en så mycket energi. Jag kände verkligen att nu har jag fått en bra lucka, säger Hagström som förvaltade försprånget på bästa sätt och höll ihop det hela vägen.

I mål blev segermarginalen till silvret hela 3 minuter och 49 sekunder.

– Det känns fantastiskt! Vilken stafettklubb vi har blivit, även på damsidan. Nu är vi där killarna var för några år sedan. Snart hoppas vi på att kunna ta någon Venla eller Tiomilaseger också. Det står kvar på listan. Det är vi väldigt sugna på, säger Hagström.

Silvret skrevs till Göteborg-Majorna genom Amanda Hansson, Line Cederberg och Lina Strand.

– Det känns jättekul med silver. Vi vann ju 2018 och sist 2019 vet jag att jag var i medaljläge men var väldigt trött och orkade inte hänga med klungan på slutet. Så nu kändes det jätteskönt att få vara tillbaka på pallen. Vi har varit där många gånger och det är där vi ska vara, säger sista sträckans Lina Strand.

Bronset togs av IFK Lidingö efter en riktigt stark insats av sista sträckans Emma Bjessmo (+5.15).

Stora Tunas fjärde raka

Även på herrsidan blev det försvarande stafettmästarna Stora Tuna som sprang hem guldet. Detta på ett mycket övertygande sätt.

Vid första växling sprang första sträckans Olle Kalered in som tvåa, tre sekunder från Benjamin Näslund från Skogslöparna i ledning. Därefter tog andra sträckans Henrik Johannesson vid och avgjorde mer eller mindre stafetten.

Johannesson sprang i mål och växlade ut sista sträckans Emil Svensk i en övertygande ledning på 4 minuter och 55 sekunder.

– Jag kom in i det riktigt fint. Det flöt på och jag hade bra fokus. Jag mötte Ruslan (Glebov, OK Ravinen) på någon stig och märkte då att jag hade åtminstone två minuters ledning. Efter det var det bara att köra på. Jag är jättenöjd, säger Johannesson som gav Emil Svensk de bästa förutsättningarna till att avgöra.

– Jag visste att det var runt tre minuter drygt när Henrik kom in. Så det var tacksamt. Det är rätt skönt att ha en så stor lucka. Då kan man springa lite försiktigare och verkligen ta kontrollerna på ett bra sätt. Jag har gjort det några gånger nu. Det är rätt skönt tycker jag, säger Emil Svensk som sprungit som siste man för Stora Tuna vid samtliga fyra raka SM-guld i stafett.

Silvret skrevs till OK Ravinen genom Axel Granqvist, Ruslan Glebov och Gustav Bergman.

– Vi ska vara jätteglada över silvret för Stora Tuna sprang riktigt riktigt bra där framme. Det skulle mycket till om vi skulle rå på dem i dag, säger sista sträckans Bergman.

Bronset togs av OK Linné genom Jakob Andersson, Rassmus Andersson och Lukas Liland (+6.57).

SM stafett, Luleå

Damer: 1) IFK Göteborg 184.48 (Victoria Haestad Bjørnstad, Elin Månsson, Sara Hagström). 2) Göteborg-Majorna +3.49 (Amanda Hansson, Line Cederberg, Lina Strand) 3) IFK Lidingö +5.15 (Alice Hugosson, Synnøve Bråten, Emma Bjessmo). 4) OK Tisaren +6.04 (Lilian Forsgren, Andrea Svensson, Ellinor Tjernlund). 5) OK Linné +8.19 (Vilma Blennow, Hedwig Haas, Johanna Öberg). 6) OK Kåre +8.31 (Vilma von Krusenstierna, Matilda Eriksson, Lisa Risby)

Herrar: 1) Stora Tuna OK 169.50 (Olle Kalered, Henrik Johannesson, Emil Svensk). 2) OK Ravinen +3.59 (Axel Granqvist, Ruslan Glebov, Gustav Bergman). 3) OK Linné +6.57 (Jakob Andersson, Rassmus Andersson, Lukas Liland). 4) OK Kåre +7.41 (Jonas Gustafsson, Eskil Kinneberg, Isac von Krusenstierna). 5) IFK Göteborg +8.04 (Vetle Ruud Bråten, Johan Högstrand, Max Peter Bejmer). 6) Södertälje-Nykvarn OF +9.01 (Jesper Sjöblom, Filip Grahn, Johan Ek-Larsson)

Fri bild. IFK Göteborg. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet
Fri bild. Stora Tuna. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.