Göteborg prisat som framtidsstad på MIPIM

Göteborg utsågs till en av Europas mest framträdande framtidsstäder av Financial Times FDI Magazine, som vart annat år listar Europas framtidsstäder och regioner på fastighetsmässa MIPIM i Cannes.

- Det här är ett kvitto på att Göteborgsregionen är en av Europas hetaste tillväxtregioner just nu, säger Patrik Andersson, vd på Business Region Göteborg, som under tisdagen mottog utmärkelsen på plats i Cannes.

Göteborg prisades i totalt fyra kategorier och rankas bland annat som tvåa i kategorin ”connectivity”.
- Det visar på mångsidigheten och bredden vi kan erbjuda i Göteborg. Vi är en av Europas mest uppkopplade regioner, vi har en hög kompetensnivå och en god livsmiljö, säger Andreas Göthberg, ansvarig för Businessregion Göteborgs internationella investeringsarbete.

Fakta om Europas framtidsstäder och regioner
FDI European Cities & Regions delas ut av Financial Times specialmagasin FDI Magazine, som fokuserar på internationella investeringar. Priser delas ut i flera kategorier och på 2018 års prisceremoni tilldelades Göteborg följande priser:
Top 10 Mid-Sized European Cities of the Future (plats 6)
Top 10 Mid-Sized European Cities - Connectivity (plats 2)
Top 10 Mid-Sized European Cities - Economic Potential (plats 10)
Top 10 Mid-Sized European Cities - Human Capital and Lifestyle (plats 10)