Göteborg prisat som framtidsstad på MIPIM

Göteborg utsågs till en av Europas mest framträdande framtidsstäder av Financial Times FDI Magazine, som vart annat år listar Europas framtidsstäder och regioner på fastighetsmässa MIPIM i Cannes.

- Det här är ett kvitto på att Göteborgsregionen är en av Europas hetaste tillväxtregioner just nu, säger Patrik Andersson, vd på Business Region Göteborg, som under tisdagen mottog utmärkelsen på plats i Cannes.

Göteborg prisades i totalt fyra kategorier och rankas bland annat som tvåa i kategorin ”connectivity”.
- Det visar på mångsidigheten och bredden vi kan erbjuda i Göteborg. Vi är en av Europas mest uppkopplade regioner, vi har en hög kompetensnivå och en god livsmiljö, säger Andreas Göthberg, ansvarig för Businessregion Göteborgs internationella investeringsarbete.

Fakta om Europas framtidsstäder och regioner
FDI European Cities & Regions delas ut av Financial Times specialmagasin FDI Magazine, som fokuserar på internationella investeringar. Priser delas ut i flera kategorier och på 2018 års prisceremoni tilldelades Göteborg följande priser:
Top 10 Mid-Sized European Cities of the Future (plats 6)
Top 10 Mid-Sized European Cities - Connectivity (plats 2)
Top 10 Mid-Sized European Cities - Economic Potential (plats 10)
Top 10 Mid-Sized European Cities - Human Capital and Lifestyle (plats 10)

Pressinbjudan: Hur står sig Göteborgsregionens företag inom AR/VR?15.2.2019 10:47:25Pressmeddelande

Business Region Göteborg har tillsammans med Visual Arena har gjort en kartläggning av företagen som arbetar inom augmented reality och virtual reality i Göteborgsregionen. Rapportstudien visar att vi har ett kluster av över 100 företag som är verksamma inom AR/VR och drivande industrier är Life Science, Automotive & Engineering. I studien beskrivs ekosystemet och de senaste trenderna inom detta område.

Regeringsuppdrag ger Göteborgsregionen fler besök av internationella beslutsfattare9.1.2019 14:45:29Pressmeddelande

Energimyndigheten ger Svenska Miljöinstitutet IVL i uppdrag att driva regeringsuppdraget Smart City Sweden. Genom en utökad satsning på demonstrationsplattformen Smart City Sweden gemensamt med andra regioner och aktörer, kommer goda exempel från hela landet att visas upp i syfte att öka spridningen av svenska smarta lösningar för hållbara städer. Business Region Göteborg kommer att ansvara för besöksverksamheten i Göteborgsregionen.