Göteborg sätter nytt turismrekord i sommar

Det har varit högt tryck på hotellen i Göteborg i sommar. I juni ökade gästnätterna i regionen med 2 procent och prognosen för juli pekar mot fortsatt ökning. USA, Norge och Sverige står för de största ökningarna hittills.

Fler hotellnätter än någonsin i sommargöteborg. Bild: Steampipe prod./Göteborg Co

– Göteborg är en attraktiv sommardestination som lockar besökare år efter år. Det är ett fantastiskt resultat att gästnätterna ökar från förra årets redan höga nivåer, säger Peter Grönberg VD för Göteborg & Co.

Besöksnäringen i Göteborgsregionen fortsätter växa. Enligt statistik från SCB/Tillväxtverket gjordes totalt 2,2 miljoner övernattningar under januari till juni på hotell och vandrarhem i regionen. En ökning med 3 procent jämfört med året innan, där juni som enskild månad ökade 2 procent. Från USA är ökningen i år hela 29 procent och den största utlandsmarknaden Norge och hemmarknaden Sverige växte med 6 procent vardera.

Statistiken för juli redovisas först i september, men indikationen är en fortsatt ökning på hotellen i Göteborgsregionen till en ny rekordnivå.

– I augusti har vi både European Choir Games, Gothenburg Culture Festival och Way out West att se fram emot. Plus att Gyllene Tider fyllde Ullevi i lördags. Så förhoppningarna är goda om en bra avslutning på sommarsäsongen 2019, säger Peter Grönberg.

Peter Grönberg är VD för Göteborg & Co

P3 Guld-galan 2020 till Göteborg och Partille Arena28.10.2019 09:16:54 CETPressmeddelande

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.