Göteborg till final om titeln europeisk huvudstad för smart turism

Som enda nordiska stad har Göteborg gått vidare till finalomgången i EU:s tävling European Capital of Smart Tourism. Nu står det mellan tio europeiska städer i finalen som avgörs i oktober.

Göteborg kan bli European Capital of Smart Tourism. Bild:Superstudio/Goteborg Co

Göteborg har chansen att bli en av två städer som utses till European Capital of Smart Tourism 2020. De tio finalisterna bedöms i fyra kategorier: Tillgänglighet, Hållbarhet, Digitalisering samt Kulturarv och kreativitet. Det kommer också att delas ut individuella pris inom dessa fyra kategorier.

Det är andra året som Europas smartaste turiststäder utses av EU i syftet att promota smartare turism i Europa. I år ansökte totalt 35 städer från 17 EU-länder om titeln europeisk huvudstad för smart turism. Förra året gick utmärkelsen till Helsingfors och Lyon och årets vinnare utses i oktober.

Katarina Thorstensson, Hållbarhetsansvarig Göteborg & Co

P3 Guld-galan 2020 till Göteborg och Partille Arena28.10.2019 09:16:54 CETPressmeddelande

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.