Göteborg tippas som vinnare av nordisk mattävling

Sverige är ett av världens mest innovativa länder. Nu är jakten igång för att hitta länets bästa matentreprenörer som har de bästa lösningarna för god, hälsosam och hållbar mat. Vinnaren av Local EAT Award koras i juni och får 100 000 kronor.

- Local EAT Award letar efter de som vågar agera. Det råder stor oro kring frågor kopplade till mat och hälsa. Vi vill hjälpa till att finna genomförbara lösningar och få den här typen av frågor att bli en större och mer betydelsefull del av vår vardag, säger Fredrik Blomberg VD på Clarion Hotel Post.

Local EAT Award söker Skandinaviens främsta matentreprenörer och korar den bästa idén inom mat, hälsa och hållbarhet. Vinnaren får 100 000 kronor, ett mentormöte med Petter A. Stordalen och deltagande på EAT Stockholm Food Forum 13-14 juni. Bakom tävlingen står Nordic Choice Hotels, Företagarna, NHO och EAT Initiativs.

- Världen förändras snabbare än någonsin vilket utmanar traditionella verksamheter och skapar nya behov. Det har därför aldrig varit viktigare att uppmuntra och hitta superkrafterna som kan tackla de nya utmaningarna. Local EAT Award är Nordic Choice Hotels bidrag till att ge hungriga entreprenörer de bästa förutsättningarna för att nå ut med sina lösningar kring mat, hälsa och hållbarhet, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels.

På EAT Stockholm Food Forum får de nationella vinnarna möjlighet att knyta kontakt med de viktigaste globala nyckelpersonerna i matbranschen samt få värdefulla inspel till sin verksamhet.

- EAT:s arbete handlar om att främja ny tvärvetenskaplig forskning om sammanhangen mellan mat, hälsa och miljö, och omsätta kunskap i praktik – genom politikutveckling och näringslivsutveckling, samt medvetenhet kring riktiga val av mat för oss som konsumenter. Tallriken är inte bara vägen till hållbar utveckling, ett stabilt klimat och förbättra vår kollektiva hälsa, det är också nyckeln till morgondagens affärsmöjligheter, något Local EAT Award är ett fantastiskt exempel på, säger Gunhild Stordalen grundare av EAT Initiative.

Local EAT Award startade den 30 mars och pågår fram till den 6:e maj. I första omgången koras fem regionala vinnare i Sverige och fem i Norge. I omgång två utses en nationell vinnare bland dessa och de två bidragen representerar sina respektive länder på finalen under EAT Stockholm Food Forum den 13-14 juni. Där koras huvudvinnaren av Local EAT Award som får 100 000 kronor och ett mentormöte med entreprenören Petter Stordalen med syfte att ge den vinnande verksamheten ökade möjligheter att växa.

- Företagarna vill med vårt arbete med Local EAT Award lyfta fram och hylla företagande hjältar som hittar innovativa och smarta lösningar för en hållbar framtid, säger Eva Cooper, regionchef Företagarna.

Local EAT Awards jury består av Nordic Choice Hotels ägare Petter Stordalen, Företagarnas administrativa chef Kristina Kaup Elford och EAT:s Science Director Line Gordon.

Mer information om tävlingen, kriterierna och priset på www.eatforum.org.

För mer information kontakta:

Fredrik Blomberg, VD på Clarion Hotel Post, tfn: 072-205 10 22
Kenneth Hultgren, projektledare Local EAT Award Sverige, tfn: 070-695 85 90