Göteborg toppar världsranking i hållbarhet för fjärde året i rad

Göteborg behåller förstaplatsen bland världens mest hållbara städer. På onsdagen avslöjades resultatet av Global Destination Sustainability Index 2019, där över 50 städer i världen deltar. För fjärde året i rad kom Göteborg överst.

Göteborg blev världens mest hållbara destination för fjärde året i rad. Foto: Steampipe/GoteborgCo

- De senaste åren har Göteborg tagit en ledande roll och inspirerat andra destinationer att bli mer hållbara. Vi har nyttjat vår topplacering för att driva utvecklingen mot en mer hållbar mötesnäring, samtidigt som det stärkt Göteborgs profil som mötesstad, säger Annika Hallman möteschef på Göteborg & Co som tog emot priset på en världskongress i Houston.

Global Destination Sustainability Index (GDSI) startades av MCI-Group ihop med internationella mötesorganisationen ICCA. Rankingen gjordes första gången 2016 och i år var intresset att vara med större än någonsin med över 50 städer. Göteborg tog förstaplatsen tätt följd av Köpenhamn och Zürich.

Förutom GDSI fick Göteborg en annan stor utmärkelse nyligen när EU-kommissionen utnämnde staden till European Capital of Smart Tourism 2020. Även här är arbetet med hållbarhet ett tungt vägande skäl.

- Båda utmärkelserna kommer sätta ännu mer ljus på Göteborg som förebild. Nästa år kommer det bli stort fokus på hur man kan arbeta för att bli smartare inom områden som digitalisering, tillgänglighet, kultur och hållbarhet, säger Peter Grönberg VD på Göteborg & Co.

GDSI mäter hållbarhet ur alla dimensioner; ekologisk, social och ekonomisk. Alla städer bedöms utifrån flera kriterier: Exempelvis hur bra staden är på återvinning, sophantering, miljödiplomering av hotell och krogar, utsläpp av växthusgaser, tillgänglighet, trafiksituationen, system för lånecyklar och om det finns hållbarhetsstrategier hos både offentliga och privata aktörer.

För att läsa mer om mätningen och alla städers resultat gå till: http://gds-index.com/

P3 Guld-galan 2020 till Göteborg och Partille Arena28.10.2019 09:16:54 CETPressmeddelande

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.