Göteborg undertecknar Glasgow-deklarationen om klimatåtgärder

Den 4 november och i samband med COP26 som pågår i Storbritannien offentliggörs “The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism”. Göteborg är en av undertecknarna som förbinder sig att påskynda klimatåtgärder för att minska den globala turismens utsläpp med minst hälften under det kommande decenniet och nå netto nollutsläpp så snart som möjligt före 2050.

Bild: Peter Kvarnström

− Göteborg har precis utsetts till mest hållbara destination i världen för femte gången i rad och det är en självklarhet att vi ska vara med och underteckna Glasgow-deklarationen. Aktörer inom besöksnäringen i Göteborgsregionen arbetar löpande med målet att vara en hållbar destination redan 2030. Med deklarationen kan vi addera konkreta åtgärder på en global nivå, tillsammans med andra destinationer och organisationer, säger Peter Grönberg, VD Göteborg & Co.

Glasgow-deklarationen har tagits fram av United Nation World Tourism Organisation (UNWTO) i samarbete med över 30 organisationer. Varje undertecknare åtar sig att leverera en konkret klimathandlingsplan, eller uppdaterad plan, inom 12 månader efter undertecknandet. Planerna kommer att anpassas till de föreslagna vägarna för mätning, utsläppsminskning, regenerering, samarbete och finansiering som kommer att påskynda turismens förmåga att omvandla.

Som undertecknare ska organisationer rapportera framsteg mot delmål och långsiktiga mål, såväl som löpande åtgärder.

− Att skriva under Glasgow-deklarationen är både ett statement och ett åtagande om att agera i klimatkrisen. Deklarationen ger oss ytterligare förutsättningar för att samarbeta med framsynta destinationer för att hitta och dela smarta klimatlösningar. Turismen liksom klimatkrisen är global och besöksnäringen kommer påverkas hårt om vi inte agerar och det kräver både egna och gemensamma insatser för att minska utsläpp och återuppbygga naturens system, säger Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co.

Mer information om Glasgow-deklaration om klimatåtgärder inom turism.

Bild: Peter Kvarnström

Innovationsprogram för upplevelseindustrin etableras i Göteborg20.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Upplevelseindustrin samlar bland annat besöksnäringen, handeln, idrottsrörelsen och stora delar av kultursektorn. Pandemin har haft dramatiska konsekvenser för branschen som står för en växande del av svensk ekonomi. För att säkerställa en hållbar utveckling med digitalisering i fokus etableras ett nytt innovationsprogram för upplevelseindustrin på Lindholmen Science Park i Göteborg.

Stämningsfull körsång och kända artister intar Kungstorgets scen den 15–19 december14.12.2021 08:00:52 CET | Pressmeddelande

Under årets stora julsatsning ”Julscen på Kungstorget” i centrala Göteborg blandas magisk körsång med såväl pirriga debutanter som mer etablerade artister. Här kan du njuta av spännande artister som Maja Francis, Arvingarna och världsstjärnan Malena Ernman. Fler julupplevelser finns runt hörnet, till exempel kan man lyssna till julsånger från vallgraven längs kanalen via Paddanbåtarna eller kliva rakt in Göteborgs 400-åriga historia genom en unik filmupplevelse i Bältespännarparken.