Göteborg utvecklar hybrida möten och evenemang

Många upplevelser kommer även efter pandemin att ske både i fysisk och digital form. Göteborg & Co har beviljats 1,5 miljoner kronor av Tillväxverket för ett projekt där syftet är att utveckla staden som arena för hybridupplevelser.

Bild: Peter Kvarnström/GoteborgCo

Upplevelseindustrin med möten och evenemang håller på att anpassas till en verklighet som kommer se annorlunda ut än före den globala pandemin. Nu startar Göteborg & Co projektet Future experience för att positionera Göteborg som en av de ledande destinationerna inom utveckling av hållbara upplevelser i hybridformat.

– Detta arbete kommer att gynna och hjälpa Göteborg i återhämtningen. Arrangörer av möten och evenemang ser stora möjligheter med hybridlösningar för att få igång branschen igen. Med stödet från Tillväxtverket har vi goda möjligheter att utveckla nya koncept för upplevelseindustrin i Göteborg, säger Peter Grönberg vd för Göteborg & Co.

Hybridmöten förenar det fysiska mötets möjligheter med de fördelar och den tillgänglighet som finns i det digitala mötet, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Ett hybridmöte kan enkelt förklaras med att deltagare finns fysiskt på plats medan andra deltar digitalt men med interaktiva inslag.

Projektet är en del av en strategisk satsning för att underlätta företagens återhämtning efter pandemin och kommer att involvera anläggningar, arenor, arrangörer, attraktioner och andra som är delar av besöksnäringen och upplevelseindustrin. Göteborg & Co har precis rekryterat Henrik Svensson som projektledare.

Förutom att projektet finansieras av Göteborgs Stad, har Göteborg & Co nyligen även beviljats stöd från Tillväxtverkets utlysning Hållbar platsutveckling inklusive möten och evenemang.

Flera större evenemang i Göteborg har det senaste året genomförts på nya sätt. Göteborgs Filmfestival, Bokmässan och Vetenskapsfestivalen är exempel på digitala genomföranden. Samtliga har också fått nya publikgrupper som tidigare inte besökt evenemangen när de genomförts fysiskt. I augusti kommer också Göteborgs Kulturkalas att genomföras på ett annorlunda vis.

Göteborg & Co gjorde i höstas en undersökning för att bland annat kartlägga behov och efterfrågan gällande hybridmöten hos mötesanläggningar i Göteborg samt Västra Götalandsregionen. Resultatet visade att över hälften av de tillfrågade i undersökningen erbjuder hybridmöten sedan tidigare eller började med det till följd av pandemin.

En stor majoritet av mötesanläggningarna räknar också med en växande efterfrågan på hybridmöten både under 2021 och kommande år. Man såg också i undersökningen att mötesanläggningarna inte har fullständig kompetens inom organisationen för att möta efterfrågan kring hybridmöten.

Bild: Peter Kvarnström/GoteborgCo

Fönsterpoesi sprider sig över hela staden18.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Jila Mossaed, Olivia Bergdahl, Sara Garib och Oskar Hanska är några av de 29 poeter som framträder när succén Fönsterpoesi återvänder i slutet av maj. På Göteborgs födelsedag, den 4 juni, sprider sig poesin från Lagerhuset och ut över hela staden då 21 bibliotek och kulturhus deltar. Arrangemanget är ett lekfullt sätt att förankra och sprida information om stadens ansökan om att bli en av Unescos litteraturstäder.

Lotta Schelin uppmanar unga fotbollstjejer att våga drömma stort – join a Team!10.5.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I veckan avgörs årets största damfotbollsmatch i Europa på Gamla Ullevi i Göteborg. Några av världens främsta fotbollsspelare kommer då att göra upp i finalen av UEFA Women´s Champions League som går av stapeln 16 maj. Inför och i samband med den här stormatchen frontar världsstjärnan Lotta Schelin en digital kampanj där hon uppmanar unga tjejer att våga drömma stort, anmäla sig och ta chansen att börja spela fotboll.

Göteborg firar 400-årsdagen den 4 juni med unik direktsändning4.5.2021 11:47:24 CEST | Pressmeddelande

Den 4 juni är det dags, Göteborg fyller 400 år! Födelsedagen kommer att firas med en direktsändning under eftermiddagen. Vi får följa med komikerna Ina Lundström och Niklas Andersson när de tar oss runt i stan i en spårvagn med flera göteborgsgäster, bland andra Miriam Bryant. Och den högtidliga ceremonin leds av Tomas von Brömssen och H.K.H. Kronprinsessan Victoria håller tal till staden. Oavsett var du befinner dig, kan du fira och följa festligheterna i sändningen!