Göteborg välkomnar Musikhjälpen 2022

Veckan före jul kommer Musikhjälpen till Göteborg. Den 12 – 18 december finns glasburen på Kungstorget. Det är nio år sedan Göteborg senast stod värd för arrangemanget.

År 2013 var Musikhjälpen på Gustaf Adolfs torg i Göteborg. Foto: Julia Lindemalm

– Musikhjälpen är ett fantastiskt evenemang som står för omtanke, delaktighet och glädje. Vi ser verkligen fram emot att få välkomna dem hit. Det blir ytterligare en stark anledning att besöka och uppleva Julstaden Göteborg i december, säger Peter Grönberg VD för Göteborg & Co.

Musikhjälpen startade 2008 och hölls de första sex åren växelvis i Malmö och Göteborg men har sedan dess arrangerats i olika städer i december. Göteborg har tidigare stått värd 2009, 2011 och 2013. Den välbekanta glasburen dit programledarna under en intensiv vecka direktsänder och tar emot gäster kommer 2022 vara placerad på Kungstorget intill Saluhallen.

– Göteborg är ju en erkänd musikstad av rang och det finns en stor vana av kultur och musikarrangemang. Med det i bagaget är jag övertygad om att vi tillsammans med alla engagerade göteborgare kan göra Musikhjälpen i december till en fantastisk folkfest mitt i stan, säger Karl-Johan Paulsson, SVT:s projektledare.

Musikhjälpen avslutar ett fantastiskt musikår för Göteborg. De 13 Ullevikonserterna, Way Out West och en lång rad andra arrangemang har lockat rekordpublik. Till helgen 1 – 4 september är det Göteborgs Kulturkalas som bjuder på uppträdanden med fritt inträde.

Om Musikhjälpen

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som lyfter en undanskymd mänsklig katastrof. Tre programledare sänder radio och tv dygnet runt i 144 timmar. Under tiden får de besök av artister och andra gäster som engagerar sig. Insamlingen bygger bland annat på publikens låtönskningar som också utgör all musik som spelas i programmet. 2021 var temat ”För en värld utan barnarbete”. Brita Zackari, Oscar Zia, Anis Don Demina, Kodjo Akolor och Linnea Henriksson programledde när publiken startade nära 900 000 engagemang och samlade in 54 miljoner kronor.

Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen. Musikhjälpen direktsänds i sin helhet i P3 och SVT Play. Stora delar sänds också i SVT2 och SVT24. Redan nu går det att starta en insamlingsbössa på: https://bossan.musikhjalpen.se/insamlingar/

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Bolagets uppdrag är att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Här är de nominerade till Årets vinjettfilm –publikomröstningen startar idag2.9.2022 07:34:25 CEST | Pressmeddelande

I våras utlyste Göteborg Film Festival tillsammans med Göteborgs 400-årsjubileum en tävling där vinnaren får utforma den mest sedda och omdiskuterade filmen på Göteborg Film Festival: vinjettfilmen. De inskickade bidragen har varit många, ambitiösa och kreativa så urvalsjuryn har haft ett svårt arbete att koka ned de nominerade till sex finalister. Men nu är det gjort och det har blivit dags för publiken att vara med och rösta fram vinnaren!

Matupplevelserna du inte får missa på årets upplaga av Göteborgs Kulturkalas23.8.2022 14:30:42 CEST | Pressmeddelande

Årets upplaga av Göteborgs Kulturkalas 1–4 september genomsyras av extra många matupplevelser för både stora som små. Upplev Sveriges största Street Food Festival med ett 170-tal utställare där även finalen i Street Food SM avgörs. Smaka på framtidens mat i Bältesspännarken där Urban Food Space bjuder in till hållbara smakprov och samtal om långsiktig matutveckling.