Göteborg visar vägen till hållbar mobilitet vid internationellt besök

Under två dagar, 1 och 2 oktober, visar Göteborg upp senaste utvecklingen inom e-mobilitet och hållbara transporter där Göteborg är en av Europas ledande regioner. Delegaterna är inbjudna av Svenska Institutet, Smart City Sweden och Business Sweden och de två dagarna i Göteborg är en del av ett längre besök i Sverige.

Demonstration av stadsnära leveranser under ett tidigare delegationsbesök med Svenska Institutet.

Göteborgsregionen är en av de ledande regionerna i Europa kring e-mobilitet och det internationella intresset för utvecklingen är stor.

Delegaterna, som kommer från Kanada, Filippinerna, Egypten, Indien, Mexiko, Sydafrika och Indien kommer under dessa dagar varva möten med företag och experter kring smart mobilitet samt studiebesök. Det kommer även ges möjlighet att provköra eldrivna lastcyklar och små eldrivna fordon mitt i centrala Göteborg.

- Mobilitet är nyckeln till en hållbar och inkluderande stad. Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Svenska städer, och Göteborg i synnerhet, har många goda exempel och innovativa lösningar, som vi gärna vill dela med oss av med andra städer världen över, säger Sofia Mc Conell, verksamhetsansvarig för Green Gothenburg.

Gruppen kommer också besöka testbädden ElectriCity genom att åka Buss 55 från city till Lindholmen och där sedan få ta del av Volvo Buss strategi kring elektromobilitet. Man kommer även få ta del av hur stadens laddinfrastruktur utvecklas och planeras. Utöver detta deltar flera av stadens förvaltningar och i seminarierna för att ge sin syn på utvecklingen.

Fakta
Besöket i Göteborg arrangeras av Green Gothenburg som drivs av Business Region Göteborg på uppdrag av Göteborgs Stad. Green Gothenburg tar årligen emot 35-50 delegationer från ett fyrtiotal länder som är intresserade av regionens gröna systemlösningar och hjälper företag som vill exportera sin miljötekniska lösning att komma i kontakt med relevanta delegationer. Mer info finns på www.greengothenburg.se

Tuesday, 1st Oct

Business Region Göteborg, (Östra Hamngatan 5)

09:00

Welcome & introduction

09:30

Presentations by the participants

10:15

Smart mobility introduction

11:45

Lunch

13:00

Transport Lindholmen Electric Bus 55

Lindholmen Bus stop / Aktiviteten (above Älvrummet)

13:15

City Mobility - ElectriCity

14:45

Älvrummet

15:00

Introduction to River City Vision – the largest urban development project in Scandinavia

15:45

Walk to Revere

Revere Lindholmen

16:00

Self-driving vehicles, active safety and vehicle dynamics

17:00

End of Programme

Wednesday, 2nd Oct

Business Region Göteborg, (Östra Hamngatan 5)

09:00

Infrastructure for charging related to urban planning

10:30

10:45

City goods in the very centre of Gothenburg and Gothenburg Strategies

12:00

Lunch

13:30

Active mobility and last mile logistics for livestable cities

14:30

14:45

Drive Sweden - A New View on Mobility

15:45

Energy efficient electric vehicle for short distance transportation

16:45

Summary

17:00

End of Programme - dinner on your own

Sofia Mc Conell, verksamhetsansvarig Green Gothenburg
sofia.mcconell@businessregion.se, +46 31 367 61 44
Carina Andersson, kommunikatör, Green Gothenburg
carina.andersson@businessregion.se, +46 707 61 56 06

Pressinbjudan: Finansieringsevent för entreprenörer och investerare den 23/1021.10.2019 10:50:44 CESTPressmeddelande

Varför är det så svårt för kvinnor att locka investerare? Bara 1% av riskkapitalet i Sverige går till bolag grundade av kvinnor. För att lyfta denna fråga anordnas Cash is Queen, eventet där vi synliggör utmaningar och börjar leva förändringen till ett mer jämlikt och inkluderande kapitalklimat. Välkommen till en inspirerande eftermiddag där fokus ligger på en jämlik framtid inom finansiering och investering.