Göteborg visar vägen till hållbar mobilitet vid internationellt besök

Under två dagar, 1 och 2 oktober, visar Göteborg upp senaste utvecklingen inom e-mobilitet och hållbara transporter där Göteborg är en av Europas ledande regioner. Delegaterna är inbjudna av Svenska Institutet, Smart City Sweden och Business Sweden och de två dagarna i Göteborg är en del av ett längre besök i Sverige.

Demonstration av stadsnära leveranser under ett tidigare delegationsbesök med Svenska Institutet.

Göteborgsregionen är en av de ledande regionerna i Europa kring e-mobilitet och det internationella intresset för utvecklingen är stor.

Delegaterna, som kommer från Kanada, Filippinerna, Egypten, Indien, Mexiko, Sydafrika och Indien kommer under dessa dagar varva möten med företag och experter kring smart mobilitet samt studiebesök. Det kommer även ges möjlighet att provköra eldrivna lastcyklar och små eldrivna fordon mitt i centrala Göteborg.

- Mobilitet är nyckeln till en hållbar och inkluderande stad. Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Svenska städer, och Göteborg i synnerhet, har många goda exempel och innovativa lösningar, som vi gärna vill dela med oss av med andra städer världen över, säger Sofia Mc Conell, verksamhetsansvarig för Green Gothenburg.

Gruppen kommer också besöka testbädden ElectriCity genom att åka Buss 55 från city till Lindholmen och där sedan få ta del av Volvo Buss strategi kring elektromobilitet. Man kommer även få ta del av hur stadens laddinfrastruktur utvecklas och planeras. Utöver detta deltar flera av stadens förvaltningar och i seminarierna för att ge sin syn på utvecklingen.

Fakta
Besöket i Göteborg arrangeras av Green Gothenburg som drivs av Business Region Göteborg på uppdrag av Göteborgs Stad. Green Gothenburg tar årligen emot 35-50 delegationer från ett fyrtiotal länder som är intresserade av regionens gröna systemlösningar och hjälper företag som vill exportera sin miljötekniska lösning att komma i kontakt med relevanta delegationer. Mer info finns på www.greengothenburg.se

Tuesday, 1st Oct

Business Region Göteborg, (Östra Hamngatan 5)

09:00

Welcome & introduction

09:30

Presentations by the participants

10:15

Smart mobility introduction

11:45

Lunch

13:00

Transport Lindholmen Electric Bus 55

Lindholmen Bus stop / Aktiviteten (above Älvrummet)

13:15

City Mobility - ElectriCity

14:45

Älvrummet

15:00

Introduction to River City Vision – the largest urban development project in Scandinavia

15:45

Walk to Revere

Revere Lindholmen

16:00

Self-driving vehicles, active safety and vehicle dynamics

17:00

End of Programme

Wednesday, 2nd Oct

Business Region Göteborg, (Östra Hamngatan 5)

09:00

Infrastructure for charging related to urban planning

10:30

10:45

City goods in the very centre of Gothenburg and Gothenburg Strategies

12:00

Lunch

13:30

Active mobility and last mile logistics for livestable cities

14:30

14:45

Drive Sweden - A New View on Mobility

15:45

Energy efficient electric vehicle for short distance transportation

16:45

Summary

17:00

End of Programme - dinner on your own

Sofia Mc Conell, verksamhetsansvarig Green Gothenburg
sofia.mcconell@businessregion.se, +46 31 367 61 44
Carina Andersson, kommunikatör, Green Gothenburg
carina.andersson@businessregion.se, +46 707 61 56 06

Nu växlar Göteborg upp takten mot utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser11.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Efter en välbesökt marknadsdialog med branschen jobbar nu Göteborgs Stad vidare mot tuffare upphandlingskrav för att påskynda omställningen.

Pressinbjudan 10/3: Ett växande Göteborg satsar på utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser6.3.2020 11:40:52 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Därför kraftsamlar Göteborg för att påskynda omställningen till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser. Tisdagen den 10 mars samlas ett 90-tal aktörer från branschen och Göteborgs Stad för en marknadsdialog för att ta fram upphandlingskrav som styr utvecklingen åt rätt håll. Media hälsas varmt välkomna.