Byggnads

Göteborgare får Byggnads kulturstipendium 2020

Byggnads kulturstipendium 2020 har utsetts. Siri Frances Wibell, Fredrika Anderson, Johan Melander och Gabriel Edvinsson från Göteborg får 15 000 var kronor för insatser och fortsatt arbete inom kulturområdet. Totalt inkom 663 ansökningar från hela landet till Byggnads kulturstipendium.

– Kultur gör livet rikare. Och nu mer än någonsin behöver vi beröras av olika uttryckssätt. Att lyfta kulturens betydelse i samhället är en stolt och levande tradition inom arbetarrörelsen och inom Byggnads. Många kulturarbetare har drabbats hårt av krisen vi är i. Därför känns det extra angeläget och viktigt att kunna stödja dessa begåvade kulturutövare, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Byggnads kulturstipendium har delats ut varje år sedan 1966. Syftet med stipendiet är att göra det möjligt att förverkliga en idé eller ett projekt inom kulturområden som litteratur, journalistik, musik, bildkonst eller scenkonst. I år får 18 stipendiater dela på 270 000 kronor för insatser och fortsatt arbete inom kulturområdet. Under ansökningsperioden 2 december 2019 - 2 mars 2020 inkom hela 663 ansökningar.

Samtliga 18 mottagare samt motiveringar finns att läsa på Byggnads.se

Motiveringar Kulturstipendiet 2020

Siri Frances Wibell f. 1992, Göteborg

Multibegåvade Siri Frances Wibells konstnärliga metod handlar om möten, deltagande och dialog.

I sin konst undersöker Siri metoder och arenor där kollektivt skapande, kreativa möten och samtal fungerar som utgångspunkt för den estetiska upplevelsen.

Idag, då våra möjligheter att mötas och dela upplevelser står inför stora förändringar, vill vi gärna stödja Siris viktiga arbete och vision.

Fredrika Anderson f. 1982, Göteborg

Fredrika Andersons penseldrag är snabba och färgstyrkan nedtonad likt en gammal ljusblekt affisch.

Motiven i Fredrikas undersökande måleri är kvinnor i arbete, kvinnor i förening och kvinnor som kreativt skapande. Hennes nästa projekt handlar om att undersöka en färg: skymningen. Den blå timmen.

Med hjälp av Byggnads kulturstipendium hoppas vi hon kan fortsätta sitt färgrika och kreativa utforskande.

Johan Melander f. 1988 och Gabriel Edvinsson, f. 1990, Göteborg

Johan Melanders måleri är begripligt och handfast, men söker sig samtidigt ut mot kanterna och rör sig alltid lite utanför ramarna.

Tillsammans med ljudkonstnären Gabriel Edvinsson vill han nu skapa ett verk där ljud och måleri, fest och sammankomst, ska nå ut över galleriets begränsningar för att skapa nya samtal.

Byggnads tror på Johan och Gabriels vision: att samtal i kombination med konst är en bra början!

Fredrika Andersson. Foto: Henrik Sputnes
Johan Melander och Gabriel  Edvinsson. Foto: Privat
Johan Melander och Gabriel Edvinsson. Foto: Privat
Siri Frances Wibell. Foto:Karoline Montero Araya

Byggnads

Byggnads är fackförbundet som organiserar arbetstagare inom bygg och anläggning och har idag över 100 000 medlemmar.

Följ Byggnads

Senaste pressmeddelandena från Byggnads