Göteborgare får Byggnads kulturstipendium

Sedan 1966 delar Byggnads ut kulturstipendier varje år. I dag under Byggnads fullmäktige delas 2019 års stipendier ut. Bland årets stipendiater finns fem kulturutövare från Västra Götaland.

Sten Karl Hedin på förbundsfullmäktige 2019. Fotograf: Terese Perman

Byggnads kulturstipendium har en lång tradition och har delats ut varje år sedan 1966. Syftet med kulturstipendiet är att göra det möjligt att förverkliga en idé eller ett projekt inom kulturområden som litteratur, journalistik, musik, film, bildkonst och dans. Bland årets stipendiater är det fem som är verksamma i Västra Götaland.

- Jag är stolt att vi kan stötta dessa begåvade och flitiga kulturutövare. Ett stipendium kan vara det som gör att man inte ger upp eller orkar ytterligare lite mer. Jag hoppas att Byggnads kulturstipendium gör skillnad, både för stipendiaterna och för kulturen i stort, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Stipendierna ges till yrkesverksamma kulturarbetare med viss etablering inom sitt område. Stipendienämnden tar hänsyn till om det konstnärliga perspektivet är att bryta ny mark, om det finns en kombination av socialt engagemang och kulturellt uttryck och om viljan är att nå en bred publik för att sprida kunskap i en viktig fråga eller inom ett viktigt ämne.

- Jag är otroligt glad och tacksam för möjligheterna som det här stipendiet ger mig. Jag ska använda stipendiet för att utforska perspektiv på förflyttning och situationen i Malmbergen, säger Sten Karl Hedin, filmskapare från Göteborg.

Sammanlagt delas 270 000 kronor ut till 18 stipendiater i år. Under ansökningsperioden den 3 december 2018 till 1 mars 2019 inkom totalt 566 ansökningar. Se samtliga stipendiater och motiveringar här: https://www.byggnads.se/om-oss/om-oss/kulturstipendium/2019-ars-kulturstipendium/

Stipendiater från Västra Götaland 2019

Litteratur