Göteborgare vinnare i nordisk hotellkocktävling

Med start 2015 arrangerar Nordic Choice Hotels en årlig tävling bland hotellkoncernens kockar i Norden. Syftet är att inspirera till nya rätter baserade på de bästa råvarorna hanterade av varsamma kockhänder.

- Årets vinnare visar upp ett fantastiskt handlag, och en otrolig kreativitet som inte bara bjuder gästerna på en underbar matupplevelse utan som också inspirerar andra kockar. Karl har ett helhetstänk kring mat, hälsa och hållbarhet som vi ser hos de allra bästa kockarna. Det ska bli väldigt kul att få se världens främsta inom mat, hälsa och hållbarhet smaka på hans mat på EAT Stockholm Food Forum i juni, säger tävlingschefen och Nordic Choice Hotels Head of Food & Beverage Magnus Leidstedt.

Karls Bundgaard vann med rätten ”Sotad torskrygg, variation på svartrot, rostad blomkål&fänkål, dillemulsion och fiskconsommé”.

Västkusten dominerade åretstävling där Mattias Nordevik på Stenungsbaden Yacht Club tog hem en hedrande andraplats och Nick Robbins på Clarion Hotel Post tredjeplatsen. Vinnarrätten kommer nu serveras till deltagarna på Stockholm EAT Stockholm Food Forum den 14 juni. Konferensen samlar världens främsta inom mat, hälsa och hållbarhet från vetenskapen, näringslivet och politiken. Förutom äran för Karl Bundgaard att laga maten och servera den till deltagarna så vinner han också en inspirationsresa.