Göteborgarnas favoritplatser – nu är Jubileumskartan här!

Nu i dagarna delas Göteborgs Jubileumskarta ut till alla hushåll i Göteborg. Kartan visar nästan 100 platser från alla stadsdelar, som göteborgarna själva har varit med att ta fram. Ta med din karta och upptäck din nästa favoritplats i Göteborg.
Göteborgs Jubileumskarta.

Göteborgs Jubileumskarta är skapad av fler än 600 göteborgare som bidragit med favoritplatser, historier och illustrationer från stadens alla sidor och vrår.

Kartan är göteborgarnas egen bild av hur det ser ut här, och vilka vi är, just när staden fyller 400 år. Med den vill vi inspirera till att upptäcka nya delar av Göteborg, och samtidigt påminna om att en stad är alla sina platser, alla sina människor. Ditt Göteborg är mitt Göteborg, säger Roozbeh Behtaji, konstnärlig ledare på föreningen Göthenburgo som tagit fram Göteborgs Jubileumskarta tillsammans med göteborgare och Göteborgs Stad med anledning av Göteborgs 400-årsjubileum.

Jubileumskartan har illustrerats av 10 illustratörer som fick ta sig an en stadsdel var, som staden var indelad till och med år 2020. Här finns platser som exempelvis Kortedala torg, Kålltorps skateramp, Hällmålningen i Tumlehed, Näsets badplats, Hökälla, Stigbergstorget, Slottsberget, Vättlefjäll, Götaplatsen och Stora Amundön.

Jubileumskartan är ett av många sätt att fira Göteborgs 400-årsdag! Det fina med denna är att göteborgare själva varit med och valt ut favoritplatser i sin stad. Det här är mycket av vad jubileet handlar om, engagemang och delaktighet, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Jubileet.

Under de kommande dagarna kommer Göteborgs Jubileumskarta att delas ut till alla hushåll i Göteborg, Den kan också köpas på Turistbyrån, Gothenburg Visitor Centre, vid Kungsportsplatsen. Läs mer om Jubileumskartan och alla platserna.

Fira Göteborg fredagen den 4 juni där du är genom att följa vår direktsändning klockan 15.00-17.00 via goteborg2021.com,gp.se  eller direkt på youtube.com/goteborgs400arsjubileum. Och använd det digitala Jubileumspaketet  med tips på hur du kan fira på jobbet, i skolan eller hemma.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Göteborgs Jubileumskarta.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.