Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Göteborgarnas historiefrågor besvaras i ny videoserie

Idag är det premiär för videoserien ”Hur hamnade vi här? – tio filmer om Göteborgs historia”, som är ett samarbete mellan Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och Stadsmuseet. Här avhandlar museets Ylva Berglund och Håkan Strömberg allt ifrån göteborgsk pottsoppa, bortglömda kvinnliga krigshjältar och Parismode för spårvagnshästar - och mycket mer!

I somras efterlyste Göteborgs 400-årsjubileum och Stadsmuseet göteborgarnas frågor om stadens historia. Hundratals frågor strömmade in och de resulterar i tio filmer i videoserien ”Hur hamnade vi här?" som har premiär idag, 30 aug i jubileets och museets sociala mediekanaler. Med filmserien vill Göteborgs 400-årsjubileum och Stadsmuseet lyfta själva anledningen till att vi firar Göteborg år 2021 – nämligen vår stads historia.

– Vi har fått in en massiv kompott av frågor och har gjort ett blandat urval. Vi kommer att ta med tittarna till olika delar av staden och bland annat berätta om den lokala krigshjälten Emerentia, hattmode för hästar i början av 1900-talet och actionhjälten Rambos koppling till Ramberget, säger Håkan Strömberg, historiker och pedagog på Göteborg Stadsmuseum.

Han medverkar som programledare och manusskribent tillsammans med kollegan Ylva Berglund, intendent.

Bortglömda hjältar

I det inledande avnittet ”Pottsoppan – eller hur renades avloppsvattnet förr?” dyker vi ner i den göteborgska pottsoppans grumliga innehåll. Vägen till dagens avloppssystem kantas av koleraepidemier och orenat älvvatten.

– Vi får också bekanta oss med den bortglömde hjälten Johan Richert – vars underbara vision om att gräva ett kloaknät i den göteborgska blåleran och faktiskt gjorde Göteborg först i Sverige med ett fungerande avloppssystem. Det är det nog inte många som känner till, säger Ylva Berglund.

FAKTA: "Hur hamnade vi här?" - tio filmer om Göteborgs historia
Den 4 juni släppte Göteborgs 400-årsjubileum tillsammans med Stadsmuseet en trailer till videoserien "Hur hamnade vi här?". Där uppmanades alla göteborgare att ställa sina frågor om Göteborgs historia. Frågorna samlade in på sociala medier och via e-post och nu får ett urval av dem svar i videoserien. De sänds i jubileets och museets sociala medier, med start idag 30 augusti.

Emma Backman, Kommunikatör Göteborgs 400-årsjubileum
emma.backman@goteborg.com, 031-3684136

Isa Andersson, kommunikatör Göteborgs Stadsmuseum
isa.andersson@kultur.goteborg.se, 031-3683160

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.