Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Göteborgarnas historiefrågor blir film i samarbete mellan Göteborgs 400-årsjubileum och Göteborgs Stadsmuseum

Byggdes Göteborg verkligen i ett träsk? Vem var biskopen i Biskopsgården? Och varför finns det ingen spårvagn nummer 12? Göteborgs 400-årsjubileum tillsammans med Göteborgs Stadsmuseum efterlyser göteborgarnas frågor om Göteborgs historia. Tio frågor får svar i videoserien ”Hur hamnade vi här?” som sänds i sociala medier i höst.

– Nu kan du ställa dina frågor om Göteborg som du alltid undrat över – men aldrig vågat fråga, säger Håkan Strömberg, historiker och pedagog på Stadsmuseet.

Tillsammans med kollegan Ylva Berglund, från museets stadsutvecklingsenhet, ska han göra sitt yttersta för att besvara göteborgarnas frågor i videoserien ”Hur hamnade vi här? – tio filmer om Göteborgs historia”. Med sina vitt skilda intresseområden och infallsvinklar på Göteborgs historia och nutid har Håkan och Ylva tidigare hörts duellera i Stadsmuseets podcast. Nu tar de ännu ett steg ut i sociala medier som tv-programledare för jubileets och museets gemensamma satsning.

Hyllning till Göteborgs 400-åriga historia
Med ”Hur hamnade vi här?” vill Göteborgs 400-årsjubileum och Stadsmuseet lyfta själva anledningen till att vi firar Göteborg år 2021 – nämligen vår historia. Tillsammans med Håkan och Ylva upptäcker vi staden genom olika frågor, tidsepoker och stadsdelar.
– Vi vill att man ska känna stolthet för Göteborg, se staden med nya ögon – och skapa nyfikenhet kring vilka människor och vilka företeelser som lett fram till dagens Göteborg, säger Ylva Berglund.

Tio frågor får videosvar
Insamlingen av frågor sker via sociala medier och e-post.
– Vi hoppas förstås på en mångfald av frågor från hela Göteborg, inte bara innanför vallgraven. Man kan fråga oss om högt och lågt, om både nya och gamla företeelser. Historien är lång, men kan också handla om vår nutid. Som varför staden ser ut och byggs som den gör, eller varför det inte finns någon spårvagn nummer 12, säger Ylva Berglund.

Göteborgarna bestämmer innehållet
Videoserien kommer att sändas i jubileets och museets sociala medie-kanaler med start i augusti. Till dess bjuds alla göteborgare in att ställa frågor och får på så vis bestämma innehållet för filmerna.
– Göteborgs stadsmuseum är den självklara instansen för att besvara frågor som rör vår historia och nutid. Precis som Göteborgs 400-årsjubileum arbetar vi ständigt i dialog med göteborgarna när vi utformar vår verksamhet. Nu tar vi ett ytterligare kliv i våra digitala kanaler och vill veta vad göteborgarna vill veta om vår stad - och svarar dem i videoformat, säger Håkan Strömberg.

FAKTA: "Hur hamnade vi här? – tio filmer om Göteborgs historia"
Idag på Göteborgs födelsedag (4 juni) släpper Göteborgs 400-årsjubileum i samarbete med Göteborgs Stadsmuseum en trailer till videoserien ”Hur hamnade vi här? – tio filmer om Göteborgs historia.” I trailern uppmanas alla göteborgare att ställa sina frågor om Göteborgs historia. Frågorna samlas in på sociala medier och via e-post och tio frågor kommer därefter att få svar i videoserien, som sänds i museets och jubileets sociala medier med start i augusti.

Trailer: Hur hamnade vi här – tio filmer om Göteborgs historia?

Emma Backman, Kommunikatör Göteborgs 400-årsjubileum
emma.backman@goteborg.com, 031-3684136

Isa Andersson, kommunikatör Göteborgs Stadsmuseum
isa.andersson@kultur.goteborg.se, 031-3683160

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.