Göteborgs buss ska köra Flexlinjen- med hundra procent elfordon

Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen har på uppdrag av Göteborgs Stad och Mölndals stad genomfört upphandling av flexlinjetrafiken. Nu står det klart att det blir Göteborgs buss som tilldelas uppdraget på Hisingen och Angered i Göteborgs Stad med trafikstart i juni 2023. Nytt för avtalet är att trafiken kommer att köras med hundra procent elfordon.

Flexlinjen. Fotograf: Eddie Löthman

Flexlinjerna är en del av kollektivtrafiken, där turen förbeställs av resenären och stannar på särskilda mötesplatser. Bussarna är tillgänglighetsanpassade med låggolv och plats för rullstol samt 15 sittplatser. Avtalet beräknas omsätta ca 160 MSEK över kontraktstid och sträcker sig sju år framåt, utan förlängningsoptioner.

- Flexlinjen kommer att ha en viktig funktion i mångas vardag och vi är extra glada över att vi nu kommer att kunna bidra till en ökad tillgänglighet för fler, säger Peter Olsson, Vd på Göteborgs buss.

Tilldelningen till Göteborgs buss avser 21 tursatta och 3 reservfordon, som drivs till 100 procent av el.

- Vi ser nu fram emot att vara en del av utvecklingsresan mot elektrifierad och hållbar kollektivtrafik som kan komma fler till användning, avslutar Peter Olsson.

Göteborgs buss är en del av Nobina Care som utöver Göteborgs buss även består av Samtrans Omsorgsresor och Telepass och finns representerade i Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Nobina Care är den ledande aktören fokuserad på omsorgsresor i Sverige.

Lisa YdlingerPress- och kommunikationsansvarig på Samtrans

Tel:08-52250045

Flexlinjen. Fotograf: Eddie Löthman

Samtrans lanserar en app för resor med rullstolstaxi18.5.2022 07:03:25 CEST | Pressmeddelande

Idag lanserar Samtrans Omsorgsresor, som första privata aktör i branschen en app för bokning av rullstolstaxi i Region Stockholm. Genom att erbjuda enkla möjligheter att planera, boka och följa sin resa tar Samtrans ett steg framåt för att förenkla vardagen för fler människor. Användarna ges också möjlighet att betygsätta sin resa, vilket ger incitament för att stärka kvalitén på rullstolstaxi som färdmedel.

Samtrans inför unik kvalitetsbonus26.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt bonussystem ska utveckla och stärka kvaliteten inom rullstolstaxi, omsorgsresor och skolskjuts i Stockholms län. De åkerier som lever upp till Samtrans kvalitetsmål kommer att premieras ekonomiskt. Samtrans kvalitetsbonus är det första i sitt slag inom branschen och syftar till att uppmuntra och stimulera duktiga förare i en tuff bransch. Under ett år avsätts två miljoner kronor att fördela till de åkerier som når målen. Samtidigt uppmanas åkerierna att använda bonusen som en morot för de förare som varje dag gör ett bra jobb, genom bonusutbetalningar eller positiva aktiviteter som belöning för goda insatser.

Idag avslutar Folkhälsomyndigheten uppdrag om självtestning av covid-1931.3.2022 10:37:33 CEST | Pressmeddelande

Under närmare två års tid har Samtrans bistått 13 regioner med provtagningskapacitet, bemannat mer än 230 teststationer utspridda över hela landet, utfört 4 miljoner covid-19-tester och packat 3,6 miljoner provtagningskit. Samtidigt har Samtrans provtagningsverksamhet sysselsatt över 1 000 personer. Idag avslutas uppdraget från Folkhälsomyndigheten om nationell storskalig testning. Samtrans har fortsatt beredskapskapacitet redo att sätta in vid samhällets utmaningar och behov.