Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Under två dagar, 17 och 18 september, visar Göteborg upp den senaste utvecklingen inom e-mobilitet och självkörande fordon. Delegaterna är inbjudna av Svenska Institutet, Smart City Sweden & Business Sweden och de två dagarna i Göteborg är en del av ett längre besök i Sverige.

Göteborg är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering. Göteborgsregionen är dessutom en av de ledande regionerna i Europa kring e-mobilitet och det internationella intresset för utvecklingen är stor.

Delegaterna, som kommer från Colombia, Mexiko, Ukraina, Indien, Turkiet, Filippinerna, Kina och Egypten, kommer under dessa dagar varva möten med experter kring smart mobilitet med studiebesök. De kommer att provköra eldrivna lastcyklar, åka elbuss och se testbädden ElectriCitysamt få uppleva hur den så kallade Stadsleveransen, utan buller och utsläpp, distribuerar gods i innerstan.

– Mobilitet är nyckeln till en hållbar och inkluderande stad. Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Svenska städer, och Göteborg i synnerhet, har många goda exempel och innovativa lösningar, som vi gärna vill dela med oss av med andra städer världen över, säger Sofia Mc Conell, verksamhetsansvarig för Green Gothenburg.

För fullständigt program, se nedan.

Fakta
Besöket i Göteborg arrangeras av Green Gothenburgsom drivs av Business Region Göteborg på uppdrag av Göteborgs Stad. Green Gothenburg tar emot delegationer som tittar på regionens gröna systemlösningar och hjälper företag som vill exportera sin miljötekniska lösning att komma i kontakt med relevanta delegationer.
Mer info finns på greengothenburg.se

Monday, Sep 17

Hour

Content