Göteborgs Kex delar sina insikter och skapar kategoritillväxt

1.6.2016 08:50 | Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB

Nu släpps den tredje upplagan av kategorihandboken från Göteborgs Kex – Skapa kategoritillväxt. En handbok i att sälja mer kex och kakor och skapa tillväxt i kategorin.

Den första juni släpper Göteborgs Kex sin tredje upplaga av kategorihandboken för kex och kakor. Handboken som heter Skapa kategoritillväxt ska öka medvetenheten kring avdelningen kex och kakor i butik och hjälpa handeln att skapa insikt samt handledning kring hur de bäst driver försäljning av kex och kakor. 2007 kom den första upplagan från Göteborgs Kex och blev redan då en succé och tillväxten i kategorin har stadigt ökat sedan dess. Handboken ger tips på hur du som handlare skapar tillväxt i hyllan och genom enkla råd kan du enkelt fresta och underlätta för konsumenten.

- Kategorin omsätter 1,8 miljarder kronor per år och vi vet att 7 av 10 köper kex och kakor på impuls. Genom att synliggöra och fresta i butik gör vi kategorin relevant för konsumenten och ökar försäljningen. Vi är kategoriledare och vill inspirera våra kunder, säger Jenni Karlsson, Kategorichef för Göteborgs Kex.

Nästan tio år efter att den första kategorihandboken lanserades har gamla insikter uppdaterats och nytt för årets handbok är att den ännu tydligare lyfter impulsköpen i butik, både på golv och i hyllan. Och alla typer av tips och råd kan öka inköpen. I handboken går det att läsa att den genomsnittliga konsumenten väljer sina kex på 26 sekunder, jämfört med 46 sekunder i konfektyrhyllan.

- Vi har mer kunskap om vem som är kexkonsument idag, vilka drivkrafter de har, hur de handlar och hur vi äter kex och kakor. Målet med boken är att hjälpa handeln att öka sin försäljning av kex och kakor, avslutar Jenni Karlsson.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är marknadsledande kex- och snacksleverantör med många av Sveriges mest älskade varumärken så som OLW, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago och Utvalda. Med över 600 medarbetare och anläggningar på fyra orter i Sverige erbjuds produkter med hög kvalitet kombinerat med god smak samt alltid inom räckhåll.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige ingår i den norska börsnoterade Orkla-koncernen. 2015 hade koncernen en omsättning på över 33 miljarder norska kronor.