Göteborgs konjunktur mot rekordhöjder

Bygg och fordon driver upp Göteborgsregionens konjunktur till rekordhöjder. - Det är stora investeringar i forskning och utveckling som gjort Göteborg till en glödhet teknikregion, säger Henrik Einarsson, chef för analys och etablering vid Business Region Göteborg. Både byggbran

Både byggbranschen och företag som på olika sätt arbetar med transportmedel upplever mycket stark högkonjunktur. Det visar en ny konjunkturrapport från Business Region Göteborg som presenteras vid ett lunchseminarium under onsdagen.

- Teknikinvesteringarna i Volvobolagen och i verksamheterna runt Lindholmen Science Park, där bland annat kinesiska bilutvecklaren CEVT finns, eldar på konjunkturen. Produktutveckling ligger bakom exportframgångar som drar med sig hela Sveriges konjunktur uppåt, säger Henrik Einarsson

Våren 2016 noteras ett totalindex på 37 vilket betraktas som den övre delen av starkare konjunktur än normalt. Inför hösten beräknas konjunkturindex till 54, att jämföra med tidigare rekordnotering från hösten 2007 som var 50.

Ett index på 40 räknas som högkonjunktur.

Fyra branscher är redan i stark högkonjunktur. Transportmedel noterar konjunkturindex 84. Det är den högsta uppmätta konjunkturen för en enskild bransch hittills under 2000-talet. Branschen är mycket nära att slå i konjunkturtaket (100) redan till hösten. Då förväntas ett index på 90.

Till hösten väntas även byggbranschen nå samma höga nivå, men redan nu ligger bygg på 69.

Även företagstjänster och sällanköpshandel har konjunkturindex över 50 och har förväntningar på kraftiga höjningar.

Media är välkomna att följa Business Region Göteborgs konjunkturseminarium på plats. Clarion Hotel Post tisdagen 8 juni klockan 11.30.

I rapporten sammanställs material från Västra Götalandsregionen och andra källor. Hela rapporten finns för nedladdning som bifogad fil i detta pressmeddelande.

Kontakta Henrik Einarsson för mer information om konjunkturutvecklingen i Göteborgsregionen: henrik.einarsson@businessregion.se, 0704 412419.

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Kraftig ökning av företagens lönesumma20.6.2018 15:33Pressmeddelande